Aproape 150.000.000 de apeluri au fost receptionate prin 112, in cei cinci ani de functionare ai Sistemului National Unic pentru Apeluri de Urgenta. Dintre acestea, putin peste 16.000.000 au fost identificate ca urgente. Statisticile arata ca 76% din apelurile receptionate operatorii 112 sunt false.
Astazi, se implinesc cinci ani de la implementarea in Romania a Sistemului National Unic pentru Apeluri de Urgenta (SNUAU). Acesta asigura preluarea apelurilor de urgenta de la cetateni si, dupa caz, transmiterea lor catre agentiile specializate de interventie. Sistemul functioneaza la nivelul intregii tari din 7 aprilie 2005 si poate fi apelat gratuit prin formarea numarului unic european de urgenta 112, in toate retelele de telefonie, fixe sau mobile, fiind disponibil 24 ore/7 zile.
In cei cinci ani de activitate, in Centrele Unice pentru Apeluri de Urgenta 112 au fost receptionate peste 147.000.000 de apeluri, ceea ce reprezinta aproximativ 85.000 de apeluri pe zi. Nu orice apel primit de Centrele 112 a reprezentat o urgenta. Au fost identificate ca urgente aproximativ 16.300.000 de sesizari telefonice, adica in jur de 9.000 incidente pe zi.
Cu toate ca sistemul permite identificarea automata a numarului de telefon al apelantului si a locului evenimentului, statisticile recente arata ca, la nivel national, doar 24% din apeluri sunt urgente, celelalte fiind non-urgente sau injurioase. Asta inseamna ca pentru 76% din apelurile receptionate operatorii 112 nu fac transferul catre dispeceratele de urgenta.
In perioada urmatoare, Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS), administratorul sistemului, deruleaza trei proiecte de dezvoltare care vor permite optimizarea modului de lucru in cazul urgentelor.
STS este implicat in proiectarea si implementarea proiectului “eCall” (apelarea automata a numarului european unic pentru apeluri de urgenta 112 atunci cand un automobil este implicat intr-un accident grav) si in proiectul “Reach 112” (asigurarea accesului, in timp real, la serviciile de urgenta a persoanelor cu dizabilitati – cu deficiente de vorbire, de vedere si de auz).
”Pentru informarea populatiei in legatura cu importanta, utilitatea si necesitatea folosirii corecte a numarului unic de urgenta 112 si pentru reducerea numarului de apeluri false, STS realizeaza de cativa ani campanii de informare si educare, avand ca tinta principala tinerii din scoli, populatia din mediul rural si turistii”, a precizat purtatorul de cuvant al Serviciului de Telecomunicatii Speciale, colonel Adrian Fulea.
Sursa: Ioana Osan