Baronul Samuel von Brukenthal s-a născut în anul 1721 și a fost printre puținii baroni, care au primit funcții importante în cadrul statului austriac, din partea împărătesei Maria Theresa.
Acesta a primit din partea împărătesei funcția de cancelar aulic (aparține curții unui suveran) al Transilvaniei. În perioada petrecută în Viena, baronul își constituie colecția de pictură, fiind menționată în anul 1773 în Almanach de Vienne și putea fi admirată în mediul cultural din Austria.
Spre sfârșitul secolului al XVIII-lea, von Brukenthal obține din partea împărătesei, funcția de guvernator al Principatului transilvănean (1777-1787) și construiește la Sibiu un palat, în stilul palatelor din Viena. Palatul a fost construit inițial, din dorința baronului de a-și depozita faimoasele tablouri.
La începutul secolului al XIX-lea (1803), baronul von Brukenthal moare, iar în testamentul său este menționată dorința de transformare a palatului în muzeu public, fapt care s-a îndeplinit în anul 1817, fiind cel mai vechi muzeu din România. Acest lucru l-a înscris pe baron în rândul marilor iluminiști ai veacului, muzeul fiind una dintre primele instituții de acest gen, din Europa.
Muzeul a aparținut Bisericii Evanghelice până la venirea comuniștilor la putere, iar după aceea a fost naționalizat, 19 tablouri faimoase fiind mutate la Muzeul Național de Artă al României din București.
În anul 2005, guvernul a restituit muzeul Bisericii Evanghelice din Sibiu. Sediul principal al muzeului este în Palatul Brukenthal din Sibiu, pe una dintre laturile Pieței Mari, iar în anul 2015, muzeul a avut peste 400.000 de vizitatori.
Expoziția permanentă a muzeului Brukenthal:
1. Capodoperele – sunt lucrările de mare valoare artistică, în jur de 34 la număr.
2. Scene din mitologie, istorie și literatura antică
3. Natura statică-tablouri aparținând mai multor școli de artă
4. Scena de gen-picturi din viața cotidiană
5. Peisajul-peisaje naturale, reale și imaginare din perioada barocului.
6. Alegoria-picturile barocului italian și german (sec. XVII-XVIII)
7. Reprezentări ale sfinților
8. Portretul
9. Scena de vânătoare