În 1996, jurnalistul american de la New York Times, Thomas Friedman, a susținut teoria conform căreia niciodată două țări în care există McDonald’s nu vor intra în război una cu cealaltă. Optimismul său a fost înșelător. Chiar dacă nu este război tradițional între Rusia și SUA, unul economic este dus cu siguranță. Două mari simboluri ale Vestului, McDonald’s și Coca-Cola, au anunțat marți că vor înceta să mai vândă produse temporar în Rusia.
Când McDonald’s și-a deschis porțile pentru prima dată în Piața Pușkin din Moscova în 1990, s-a format o coadă de peste 30.000 de ruși care au așteptat bucuroși ore întregi, dornici să plătească generos pentru a gusta din America. Prin burgeri și cartofi prăjiți, s-au pus bazele unei diplomații alimentare, care a înflorit în ultimele trei decenii, pe măsură ce corporații precum McDonald’s și PepsiCo, firme de investiții private și persoane fizice au aruncat miliarde de dolari în construirea de fabrici și restaurante pentru a aduce mâncare, cultură și celebrul capitalism american în Rusia, scrie New York Times. În 1990, un Big Mac costa 3,50 ruble, mai mult decât un abonament lunar de autobuz, salariul mediu lunar la acea vreme era de 150 de ruble.
„McDonald’s a însemnat mai mult decât deschiderea unui simplu restaurant. A ajuns să simbolizeze întreaga deschidere a URSS către Occident”, a declarat Marc Carena, fost director general al McDonald’s Rusia, pentru Voice of America în 2020. Dar războiul declanșat de Rusia în Ucraina a schimbat totul, iar companiile alimentare și lanțurile de restaurante s-au străduit să răspundă la acest act. Pe fondul presiunii tot mai mari, McDonald’s a anunțat marți că își închide temporar cele aproape 850 de restaurante din Rusia și oprește operațiunile în țară. „În cei peste 30 de ani în care McDonald’s a funcționat în Rusia, am devenit o parte esențială a celor 850 de comunități în care activăm”, a declarat Chris Kempczinski, directorul executiv al companiei, într-un comunicat care anunța mutarea. El a menționat că multinaționala are 62.000 de angajați în Rusia.
La scurt timp după anunțul McDonald’s, au urmat alte lanțuri și companii alimentare. Starbucks a spus că își închide toate cafenelele din Rusia, iar Coca-Cola a spus că a oprit vânzările. Și PepsiCo, ale cărei produse sunt prezente în Rusia de la începutul anilor 1970, a spus că nu va mai vinde în Rusia băuturile carbogazoase Pepsi și 7-Up, dar va continua să producă local produse lactate și alimentare pentru copii, un efort „umanitar” și pentru a păstra zeci de mii de angajați.
Apoi este un restaurant/fastfood cu mancare foartte naspa nu recomand
Orice altcv e mai ok da nu mcdnalds
Săracii ruși acum vor fi obligați să mănânce sănătos, cum zic nutritionștii. Si să bea apă sănătoasă cum zicea și C Ronaldo la o conferință de presă când a pus la o parte o sticlă de cola: drink water. Eu însă nu mă abțin, mă otrăvesc și în locul lor si fac profit americanilor – dacă nu mor.prea repede.
Unde e comentariul meu? Ce ziar cenzurat. Am crezut că numai ziarmeme e cenzurat.
Ce ziar democrat. A apărut comentariul. Din păcate a reținut două zile. Moderatorul a citit două zile până a dat un ok.