Valorile termice inregistrate marti in Maramures au fost cele mai mici din 2007. Ziua de 30 ianuarie a fost cea mai friguroasa, temperaturile coborand si la -12 grade Celsius, iar maximele nedepasind – 6 grade. Pentru perioada urmatoare se anunta insa o incalzire usoara a vremii, insa precipitatiile vor continua sa fie abundente.
Nici pe drumurile judetene, nici pe cele nationale care traverseaza Maramuresul nu s-au semnalat probleme deosebite. Drumarii actionau indeosebi in zonele montane, unde a fulguit in prima parte a zilei. Potrivit declaratiilor oficiale, nu au existat cazuri deosebite cauzate de vremea rea.
Tiberiu Tulics, inginer sef la societatea Drumuri Poduri, a declarat ca utiljale au fost mobilizate la Cavnic, Izvoare, Baiut si Poienile de sub Munte. ”S-a lucrat si la largirea drumului Baia Sprie – Cavnic, precum si Budesti – Cavnic.” Mircea Pop, sef sectie la Drumuri Nationale, a precizat si el ca masinile de interventie au fost scoase pe Gutai si Prislop.
Drumul peste Gutai a fost barat din nou de un sofer inconstient
Circulatia peste Gutai a fost reluata luni, tarziu in noapte, dupa ce drumul a fost blocat mai multe ore in sir. In ajutorul drumarilor maramureseni a fost trimisa o freza din judetul Salaj, astfel incat cu eforturi traficul a fost fluidizat. La cateva ore insa, problemele au reaparut dupa ce un TIR a barat DN 18 pentru aproape o ora.
In zorii zilei de marti, filtrele organizate de-o parte si alta a Muntelui Gutai, in Baia Sprie, respectiv Mara, au fost ridicate. La aproximativ o ora, drumarii si politistii au fost chemati din nou in zona.
Soferul unui autotren inmatriculat in Sibiu s-a aventurat la drum fara sa aiba masina echipata de iarna si dupa cativa kilometri parcursi pe serpentinele Guaiului a ramas blocat, paralizand iar circulatia. Conducatorul a fost nevoit sa suporte tirul de vociferari ale celorlalti participanti in trafic, care l-au acuzat ca e inconstient.
”Am lanturi, omule! Le pun degeaba, ca nu mi-e camionul incarcat si aluneca pneurile cu tot cu lanturi. Nu vezi ce e pe jos?”, a incercat sa se scuze soferul TIR-ului. Explicatiile lui nu au avut prea mult succes, mai ales la un sofer de la Ambulanta care trebuia sa ajunga la Borsa. ”Am dus un pacient de urgenta la spitalul din Baia Mare. Acum trebuia sa ma intorc la Borsa. Sper sa ajung foarte repede ca aceasta este cea mai buna masina a noastra.”
Circulatia s-a reluat dupa o ora, cand autotrenul a fost tractat cu ajutorul unui TAF pana in varf, la Hanul Pintea. Drumarii au fost extrem de furiosi si au aratat ca vinovati pentru desele blocaje nu sunt ei, ci soferii care nu respecta indicatiile si pleaca in curse fara ca macar sa aiba pneuri de iarna.
Intampinare pentru calatorii ajunsi in Baia Mare: Bun venit in Siberia !
Ninsorile si gerul au dat peste cap activitatea mai multor firme. Societatile de transport in comun au reusit cu greu sa isi respecte orarul. Reprezentantii Azur Baia Mare, precum si ai altor operatori care asigura transportul auto in judet au precizat ca au circulat dificil. Azur a avut intarzieri intre 30 si 60 de minute la cursele care faceau legatura cu Sighetul si Borsa.
In schimb, nu s-au semnalat probleme pe traficul feroviar. Trenurile de scurt si lung parcurs nu au ajuns cu intarziere la destinatie, angajatii Statiei CFR Baia Mare precizand ca vantul puternic nu a provocat defectiuni la linii. Controlorii de tren care au ajuns luni noapte de la Bucuresti la Baia Mare au exclamat, printre dardaieli, ca nu au crezut ca vor ajunge in Siberia.
La nivelul judetului, s-au format grupuri operative care au obligatia sa actioneze in caz de urgenta. Cele mai multe solicitari au fost pentru drumuri, care s-au blocat in repetate randuri.
Potrivit unei informari de la Comandamentul Judetean de Urgenta, in noaptea de luni spre marti s-a actionat cu trei utilaje pe DN 17, in Pasul Setref, unde au fost imprastiate 12 tone de material antiderapant, tot cu atatea in Pasul Huta (24 tone de material antiderapant), precum si pe DN 18, in Pasul Prislop, unde s-a intervenit cu 5 utilaje si 8 tone de material antiderapant.
Pe drumurile judetene au actionat 24 de utilaje, iar pe cele europene si nationale s-a intervenit cu 31 de utilaje. In total, in aproximativ 12 ore, s-au utilizat 136 de tone de material antiderapant.
Sursa: Vasile Dale