Guvernul a elaborat un plan de actiuni pentru absorbtia banilor comunitari, care include deblocarea posturilor, salarii mari in autoritati de management si conditii drastice la incheierea contractelor UE, pornind de la riscul ca fondurile pot fi retrase de CE din 2012, in lipsa unui astfel de program.
Documentul, transmis de Guvern la Comisia Europeana spre avizare, prezinta problemele identificate in absorbtia fondurilor comunitare, masurile avute in vedere pentru rezolvarea acestora si termenele pana la care vor fi introduse deciziile.
Una dintre principalele probleme identificate de Guvern si prezentate in document este riscul „dezangajarii” fondurilor de catre Comisia Europeana (CE) incepand cu 31 decembrie 2011, in absenta unei planificari riguroase pe termen lung a tintelor de contractare, platilor si declararii cheltuielilor catre Executivul de la Bruxelles, insotita de o monitorizare stricta a acestor tinte.
Alte probleme indicate sunt capacitatea limitata, cu resursele umane existente in prezent, la nivelul autoritatilor de management si organismelor intermediare de a derula procedurile de evaluare si aprobare a proiectelor, precum si de a verfica cererilor de rambursare in termenele prevazute (generate de migrarea personalului cu experienta in sectorul privat, imposibilitatea angajarii pe posturile vacante sau suspendate temporar si disproportia dintre nivelul salariilor si gradul de responsabilitate), lipsa de interes din partea potentialilor beneficiari pentru anumite componente ale Programelor Operationale, „dificultati” in luarea unor decizii strategicepentru a accelera absorbtia fondurilor structurale si de coeziune.
Sunt mentionate intarzierile la rambursarea cheltuielilor efectuate de catre beneficiari la nivelul anumitor componente ale Programelor Operationale, dar si numarul ridicat de misiuni de verificare, control si audit care au loc la nivelul autoritatilor de management, uneori in paralel sau cu obiective similare, fapt care conduce la blocarea resurselor acestor institutii.
Pentru rezolvarea acestor probleme, Guvernul va stabili, pana la finele lunii noiembrie, tinte semestriale de contractare, plata si declarare a cheltuielilor catre CE, cu termene ajungand pana la 31 decembrie 2015, pentru fiecare Program Operational, va monitoriza lunar durata de verificare a cheltuielilor pentru fiecare program si va permite ocuparea tuturor posturilor vacante din autoritatile de management, inclusiv a celor blocate, prin organizarea de concursuri sau transferuri.
Vor fi ocupate pentru o perioada determinata, prin derogare de la lege, si posturile blocate de concedii medicale prelungite, concedii de maternitate ori de studii si de transferul angajatilor in cadrul unor institutii UE.
„Va fi aprobata ocuparea imediata a tuturor posturilor care devin vacante si nu doar a unei limite de 15%, asa cum prevad restrictiile bugetare actuale, inclusiv prin derogarea, daca este necesar, de la legislatia in vigoare”, conform planului de actiuni.
Pentru angajatii Autoritatilor de Management, Organismelor Intermediare, Autoritatii de Certificare si Plata si Autoritatii pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale va fi stabilit, incepand cu 1 ianuarie 2011, prin legea salarizarii unitare, un sistem unic de remunerare, „motivant si adecvat complexitatii muncii”, eventual cu acoperirea unor cheltuieli prin programe europene.
„Solutia propusa o reprezinta actualul sistem de remunerare pentru personalul care gestioneaza fondurile UE in cadrul Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului. in acest caz, combinatia de personal stabil si salarii motivante da rezultate foarte bune. in functie de cum va fi stabilit acest sistem, ar putea fi initiate discutii cu CE asupra metodei de rambursare a unei parti din costuri din fondurile Programului Operational de Asistenta Tehnica, in vederea reducerii impactului bugetar”, se arata in document.
Planul de actiuni prevede si eliminarea practicii de excludere a expertilor Autoritatilor de Management, Organismelor Intermediare, Autoritatii de Certificare si Plata si Autoritatii pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale de la participarea la concursurile de ocupare a posturilor vacante din cadrul acestor structuri, in vederea promovarii profesionale si pastrarii personalului cu experienta.
O alta problema indicata in document reprezinta dificultatile majore ale firmelor in asigurarea cofinantarii proiectelor UE, ceea ce a condus la retragerea aplicatiilor de finantare, anularea contractelor si intarzieri in implementare. Pentru a evita aparitia unor noi probleme de finantare, Guvernul va impune, pana la sfarsitul lunii noiembrie, ca aplicatiile de finantare sa fie insotite de o scrisoare de garantie bancara care sa certifice capacitatea contractantului de a asigura cofinantarea.
„Va fi introdusa obligativitatea de a prezenta o scrisoare de garantie bancara, atunci cand se depun aplicatiile de finantare pentru anunturile de participare adresate companiilor. Scrisoarea va fi solicitata de catre autoritatile de management pentru viitoarele anunturi„, releva documentul.
Planul de actiuni mai prevede, tot pana la finele lunii noiembrie, „introducerea unor categorii de TVA ne-returnabila drept cheltuiala eligibila pentru o serie de beneficiari publici care prezinta un risc scazut in privinta regimului TVA, simultan cu stabilirea, prin act normativ, ca verificarea eligibilitatii sa se bazeze strict pe propria declaratie a beneficiarului”.
Pentru a evita alte intarzieri mari si nejustificate in implementarea proiectelor UE, autoritatile de management vor anula contractele de finantare cu intarzieri de peste 6-9 luni. Anularea contractelor intarziate va reprezenta o clauza introdusa in intelegerile de finantare, iar exemplele de contracte anulate vor fi prezentate public, astfel incat beneficiarii „sa devina constienti” de riscurile neinceperii contractului la termen.
La randul lor, institutiile publice centrale beneficiare vor fi obligate sa depuna la autoritatile de management cererile de rambursare a cheltuielilor in maximum trei luni de la momentul angajarii acestora.
Pana la sfarsitul lunii ianuarie 2011, vor fi lansate spre contractare proiecte intarziate sau se va solicita Comisiei Europene realocarea fondurilor catre domenii „mai dinamice” din punctul de vedere al capacitatii de absorbtie ori catre alte Programe Operationale.
Tot pana la finele lunii ianuarie, Guvernul va modifica legea pentru a permite institutiilor publice sa angajeze si sa plateasca experti pe o perioada determinata, cu finantare asigurata din bugetul proiectului respectiv.
Pentru a evita paralelismele sesizate in misiunile de control organizate in autoritatile de management, va fi stabilit, pana la sfarsitul lunii decembrie, un mecanism care sa asigure o corelare anuala a calendarului si misiunilor organizate de autoritatile responsabile (Autoritatea de Audit, Departamentul pentru Lupta Anti-Frauda, Autoritatea de Certificare si Plata, Corpul de control al primului-ministru/ministrului).
In intervalul decembrie 2010-ianuarie 2011 vor fi elaborate instructiuni pentru aplicarea unitara a prevederilor din domeniul achizitiilor publice.
Sursa: Mediafax