Septimiu Madaras, Sfara Tours Baia Mare
Antalya, faimoasa destinatie de vacanta este cunoscuta si sub numele de Riviera Turceasca (peste 600 de km de coasta mediteraneana) sau “Las Vegas-ul Turciei”.
Aceasta ultima apelatiune este data nu de faptul ca ar fi un “taram al fagaduintei” cat de arhitectura hotelurilor de lux din zona care imita lucruri sau locuri celebre: Venetia, Kremlin-ul, Titanic-ul sau Concorde-ul.
In scurta peregrinare am avut sansa sa avem pe post de ghid un “turc banatean” cum chiar el se autointituleaza – Aytac (se citeste “aitach” – nu radeti, omul si-a vandut Iphone-ul din cauza glumelor si nici nu asculta cand cineva ii zice “Hai taci!”).
A cunoscut Romania si romanii cu ocazia studiilor in Timisoara, stie ce gandim despre turci si Turcia si si-a propus sa ne schimbe aceste perceptii oferindu-ne informatii despre ce inseamna Turcia dupa Ataturc.
Orasul Antalya este capitala regiunii cu acelasi nume si are 2.000.000 de locuitori. Sunt peste 1.000.000 de hectare de sere in zona, asa ca agricultura a ajuns sa detroneze turismul ca si venituri cu scorul de 18 la 16 miliarde de EURO. In ultimii ani a cunoscut o dezvoltare exploziva: in 15 ani au ajuns de la 120 de hoteluri la 3.300. Sunt 480 de km de autostrazi si drumuri rapide, iar anul acesta a fost inaugurata autostrada care leaga Istanbul-ul de Antalya – 780 de km.
Turcii sunt comercianti vechi si nu vor sa lase aceasta indeletnicire pe mana concurentei mondiale – chinezii. Acestia din urma au “Interzis!” la afaceri in Turcia. Apropo, turcii nu agreeaza denumirea de bazar (denumire provenita din lumea araba) pentru centrele comerciale si pentru acele aglomerari de dughene si magazinase atat de cautate de turisti. Pentru ei bazarul = piata de alimente.
Nu stiu daca practica in care fac ei comert (cum te fac sa te simti confortabil la un ceai atata vreme cat isi prezinta oferta), isi are radacinile in istoria lor dar o fac la toate nivelurile: si in dughene si in magazinele excusiviste in care intri doar daca ai o programare prealabila, te inregistrezi la intrare si in loc de ceai esti tratat cu sampanie. Aur, blanuri si covoare. Si sa nu uitam de negociere. E o jignire daca nu negociezi pretul. Nu trebuie sa fii un negociator foarte bun si sa ai satisfactia unei reduceri la jumatate. Fara sa mai amintesc placerea dialogului, a lamentarilor teatrale, care fac deliciul acestor negocieri.
Antalya mai inseamna istorie. Numai in orasul Antalya ne putem intalni cu vestigii romane, de la inceputurile crestinatatii sau din mai recenta istorie otomana. Orasul vechi, Kalayeci, este locul ideal pentru amatorii de chilipiruri si suveniruri intr-o plimbare pe micile stradute intortocheate strajuite de case cu o arhitectura care incanta privirea prin pitoresc. El este inconjurat de vechile ziduri si porti ale cetatii ridicate de pe vremea romanilor. Iar peste el se inalta simbolul orasului – “Minaretul Flaut”. Si sa nu uit de vechiul port unde a debarcat si apostolul Petru cu discipolii lui. Portul vechi, in forma actuala, dateaza de prin secolul XIV cand orasul a ajuns sub dominatia otomana. Istorie gasim nu numai in oras ci pe toata coasta, din Finike si pana in Alanya, cu un highlight pe orasul antic SIDE si Templul lui Apollo.
Sa revenim la ce inseamna turism in Antalya. Clar e o destinatie care in primul rand te indeamna la relaxare. Resorturile de lux cu vestitul All Inclusive turcesc pot fi o interpretare a gradinilor Eden-ului. Nu ai nici o grija, totul este la indemana, doar sa intinzi mana. Credeam ca au atins absolutul si nimic nu mai poate fi adaugat la acest concept. Pe langa mancarea si bautura la discretie, serviciile sunt cele care fac diferenta. Revenind la mancare, o armata de bucatari iti stau la dispozitie dimineata, la pranz si seara si pregatesc in fata ta portiile de mancare. Si nu-i o sarcina usoara intr-un resort cu 1000 de oameni sa faci pentru fiecare in parte ce-si doreste. Omleta contine acele ingrediente pe care ti le doresti, ti se prajeste pestele pe care l-ai ales, poti sa urmaresti spectacolul prepararii pastelor in direct. Bufeturi special pentru copii (chiar si tejghelele sunt mai joase), colturi speciale pentru cei care tin diete (Doamne, ce greu trebuie sa le fie!!!), bufetul de salate acompaniat de cel de fructe sau de cel de dulciuri, produsele de patiserie proaspete, toate vor satisface si cele mai exigente gusturi.
La capitolul bauturi nu voi insista dar totusi recomand sa incercati Berea “Efes” sau un cocktail racoros. Nu trebuie decat sa abordati unul dintre membrii armatei de chelneri care roiesc prin tot resortul si vei fi servit la masa sau sezlong. Un ceai sau o cafea turceasca, la fel, nu trebuie ratate.
Dar aceste lucruri sunt peste tot. Ce diferentiaza totusi un resort de altul? Serviciile. Calitatea serviciilor ar putea fi un criteriu dar e greu sa diferentiem doar pe baza lui. Cel mult sa le impartim in resorturi high class, de luxe sau 5***** standard (eu le-as zice lowcost – criteriile obiective le aduc in curtea hotelurilor de 5* in schimb serviciile le degradeaza). Asa cum aminteam in fiecare an vin cu ceva nou si batalia mare pentru suprematie se da acolo, sus, intre hotelurile de prima mana. Piscine, aquapark-uri, lunapark-uri (adica parcuri de distractie in turca), servicii de miniclub si babysitting, entertainment care culmineaza seara cu muzica live sau chiar concerte cu artisti prezenti in varful topurilor mondiale, centre Spa tot mai sofisticate, tot la ce poti sa te gandesti si chiar si cele care nu ti-ar trece prin cap ca ar fi posibil.
De exemplu, unul dintre lanturile renumite – RIXOS – pune la dispozitia clientilor urmatorul serviciu: esti la plaja si constati ca ti-ai uitat telefonul, tableta sau aparatul foto in camera de hotel. Ar insemna sa pierzi o jumatate de ora din timpul tau pretios in care stai tolanit pe sezlong ca sa-ti recuperezi device-ul. Nu mai e cazul: exista un telefon pe plaja la care dai detaliile si cineva se va prezenta cu obiectul respectiv recuperat. Mai grav ar fi daca l-ai uitat acasa (poate te-ai grabit sa nu pierzi avionul, etc.). Nu-i nimic, dai un telefon si cineva…
Nu, sa nu exageram totusi. Dar au o solutie: au infiintat niste chioscuri pe plaja care iti vor pune la dispozitie device-ul care iti lipseste. Si totul fara a plati ceva suplimentar. Gratuit. Adica e inclus in pret Pretul difera de la resort la resort si cu cat pachetul all inclusive este mai bogat, cu atat pretul este mai mare/ desigur, nimic nu e gratis…
Dar va recomand sa nu ramaneti prizonieri in aceste oaze de lux. Sunt atatea de facut si de vazut, lucruri care nu merita ratate. Cateva obiective istorice au fost amintite mai sus. Dar pentru cine nu e pasionat de istorie si de pietre am si alte recomandari.
Imbinarea dintre munte si mare face sa avem de-a face cu o priveliste deosebita. Muntii Taurus se ridica pana la 3756 m si strajuiesc statiunea Kemer. Puteti face o plimbare cu telefericul, care va va ridica la 2365 de metri si va va oferi o panorama superba asupra golfului Antalyei. Cei dornici de andrenalina pot opta pentru un traseu de rafting incheiat cu un picnic la padure.
Si, daca suntem in Kemer, sa nu uitam ca aici se fac cele mai frumoase plimbari cu yachtul. Pe parcursul unei zile veti vizita pe mare trei golfuri, va veti opri in fiecare si veti putea sa faceti baie, sa inotati, cu un pic de noroc, impreuna cu broastele testoase, sa faceti snorkeling sau scubadiving si sa explorati pesterile care se deschid in maluri.
Iubitorii de golf au la dispozitie mai multe cluburi in statiunea Belek.
Cel putin o data in timpul sejurului dvs. in Turcia trebuie sa faceti o baie turceasca. Intrati in camera cu aburi si simtiti-va ca in timpurile otomane. Un masaj minunat cu spuma, urmat de o exfoliere cu burete loofa lasa corpul revigorat si relaxat.
Pentru iubitorii de distractii nocturne, cluburile din Kemer si Alanya sunt renumite. DJ faimosi si artisti de top sustin show-uri incendiare pe tot parcursul sezonului.
Se mai pot trece pe lista acvariul din Antalya, cascada Duden, care ajunge in mare dupa o cadere de 25 de metri, o seara turceasca si chiar o plimbare cu camila, cu toate ca nu e un animal specific zonei.
Si asta nu e totul! Putem lua in calcul o excursie la “Castelul de Bumbac” – Pamukkale sau una la Cappadocia care, pe langa peisajul inegalabil si surprinzator, este plina de produse artistice apartinand diferitelor civilizatii.
Din Romania, in fiecare sezon estival, agentiile de turism organizeaza curse charter din mai si pana in octombrie. Asa cum spuneam anterior, preturile difera in functie de perioada, hotel si servicii.
Iar daca doriti sa aveti informatii concrete despre plecari si preturi va stam cu placere la dispozitie in oricare din sediile Sfara Tours din Baia Mare: George Cosbuc 12, tel. 0262-206222, Gold Plaza, tel. 0262-420002 si la Auchan , tel. 0262-250065 sau sa ne scrieti pe adresa de e-mail: turism@biletedeavion.info
Sursa: Advertorial