O confruntare politica dura are loc de cateva zile in fata maramuresenilor, terenul de lupta fiind Aeroportul International Baia Mare. Partile in conflict sunt presedintele Consiliului Judetean Maramures, Mircea Man, si consilierii judeteni din PNL si PSD, care il au ca lider in acest razboi pe fostul sef al administratiei publice, Marinel Kovacs. Miza luptei este in valoare de 7 milioane euro, ceea ce explica inversunarea combatantilor.
Razboiul a pornit din momentul anularii de catre presedintele Consiliului Judetean Maramures, Mircea Man, a licitatiei de modernizare a Aeroportului Baia Mare, cu putine zile inainte ca aceasta sa aiba loc. Seful CJ a explicat ca a decis sa blocheze procesul de licitatie, demarat inca din luna iulie a acestui an, pentru a evita un fiasco. El a precizat ca dupa consultarea specialistilor din Directia Tehnica a institutiei si dupa ce a primit referinte destul de proaste despre o firma din Sibiu care ar fi putut sa castige licitatia de executie a lucrarilor de la aeroport a hotarat sa opreasca licitatia programata pentru data de 9 septembrie.
Marinel Kovacs sustine ca seful CJ manipuleaza informatiile privitoare la firma Retter
Informatia despre anularea licitatiei nu a fost comunicata insa de cabinetul presedintelui CJ Maramures, ci de consilierul judetean Marinel Kovacs, intr-o conferinta de presa a PNL. Atunci, fostul sef al administratiei judetene a anuntat ca anularea s-a facut in mod abuziv si fara un temei legal clar. „Articolul invocat pentru anularea licitatiei se refera la un alt moment al licitatiei, acela de dupa depunerea ofertelor si cand se constata abateri grave de la prevederile legislative. Nu cred ca s-a putut constata asa ceva pentru ca nu a fost depusa nicio oferta. Acestea sunt insa niste diversiuni «Mircea Man», care a «descoperit» ca pe site-ul unui firme ar aparea in portofoliu lucrarea de la Aeroportul Baia Mare.”
Referirea era la firma Retter din Sibiu, cea care a oferit consultanta si a intocmit caietul de sarcini pentru licitatia de modernizare a aeroportului baimarean. Marinel Kovacs a spus ca este o informatie preluata tendentios, iar Mircea Man a aratat ca acest lucru indica faptul ca aceasta sau un intermediar al acesteia urma sa castige licitatia.
”Voi ati castigat licitatiile la scoli, noi vrem sa castigam la aeroport”
Azi, 17 septembrie, intr-o conferinta de presa, presedintele CJ Maramures a spus ca in timpul unei consultari avute in cursul zilei precedente cu consilieri de la PNL si PSD unul dintre alesi i-a spus: ”Voi ati castigat licitatiile la scoli, noi vrem sa castigam la aeroport”. Mircea Man a precizat ca aproape ca are certitudinea ca firma care a facut caietul de sarcini, prin ea sau prin altii – vroia sa sa faca si lucrarea de la Baia Mare. Kovacs, in replica, a spus ca Man este in eroare, iar ceea ce a vazut el pe site este doar o informatie privitoare la faptul ca exista un proiect in derulare.
Fostul sef al CJ Maramures a negat ca ar avea vreun interes in licitatie, dar acelasi lucru l-a facut si Mircea Man, care a ”plusat”, accentuand in mai multe randuri ca il intereseaza ca suma de 7 miloane de euro sa fie folosita cum trebuie, nu irosita pe lucrari de nimic. El a mai aratat ca nu are nicio legatura cu ”firma lui Parjol” (IMI SA), despre care au existat informatii ca ar fi dorit sa realizeze lucrarea doar ca ii lipsea un certificat de la Agentia Aeronautica Civila din Romania.
Presedintele CJ Maramures vrea o licitatie internationala la Aeroportul Baia Mare
”Nu o sa fac o licitatie in forta si sub presiune. Faptul ca se spune ca Austrian Airlines se va retrage din Baia Mare este doar o amenintare. Nu pot sa incredintez 7 milioane de euro unei firme despre care am aflat ca a facut executii de proasta calitate la Sibiu si nu i se recunosc lucrari in valoare de 3 milioane de euro. Am inteles ca firma vine cu solutii tehnice depasite, din anii 65-70, pe cand noi avem nevoie de un aeroport la standarde”, a declarat Mircea Man, care a spus ca o sa organizeze o licitatie internationala.
De cealalta parte, Marinel Kovacs a spus ca orice zi de intarziere in realizarea proeictului inseamna bani pierduti, mai ales ca deja ar fi trebuit trasi din cont 200 de miliarde de lei vechi – reprezentand transa din creditul contractat de Consiliul Judetean Maramures pentru modernizarea drumurilor si aeroportului.
Alesii discuta despre modernizari mai mult decat timpul alocat realizarii lucrarii
Ca sa fie convingator, fostul presedinte al CJ Maramures a apelat la Mihai Patrascu, fost functionar al institutiei care s-a ocupat de proiectul de la aeroportul baimarean. Acesta a spus ca in conditiile in care se doreste atragerea si altor operatori internationali aerieni pe aeroport lucrarile trebuie urgentate. De asemenea, el a aratat ca proiectul ar trebui sa se deruleze ”snur”, adica sa nu se desfasoare fragmentat (realizare studiu de fezabilitate, urmat de proiectele tehnice si de executie), pentru ca acest lucru va prelungi cu aproximativ sase luni inceperea efectiva a lucrarilor. Seful CJ Maramures a aratat insa ca in primvara se va putea incepe insa lucrarea.
Specialistii din CJ Maramure au aratat ca licitarea integrala a proiectului, adica a 7 milioane de euro deodata, este in afara legii, cel putin asta a declarat Vasile Span, seful Directiei Tehnice. ”A face o licitatie pentru toti pasii este ilegal pana la urma”, a declarat acesta, adaugand ca inainte de toate trebuie stabilita valoarea investitiei necesare pentru modernaizarea aeroportului, perntru ca deocamdata exista doar banii dar nu se stie si pentru ce ajung acestia.
Azi, 17 septembrie, consilierii majoritari (PNL+PSD+UDMR) s-au reunit intr-o sedinta extraordinara, ceruta chiar de ei, in care doreau sa aprobe proiectul de hotarare privitor la Caietul de sarcini si organizarea licitatiei pentru extinderea si modernizarea Aeroportului International Baia Mare. Sedinta a fost suspendata insa de presedintele CJ Maramures, Mircea Man, care a aratat ca nu este cvorum, lucru contestat, dar nedovedit de catre alesi. Prin urmare, lupta pe cele 7 milioane de euro se va prelungi.
Citeste si:
Sursa: Meda Muntean