Increderea populatiei fata de mediul de business si de toate institutiile a scazut alarmant comparabil cu pragurile cele mai joase atinse la inceputul crizei financiare, in 2009, releva Barometrul Increderii (Trust Barometer) pentru anul 2015, elaborat de compania de relatii publice Edelman.
Potrivit studiului, increderea populatiei in guvern, mediul de afaceri, media si ONG-uri este sub 50%, in doua treimi dintre tari, incluzand Statele Unite, Germania si Japonia. Publicul informat este la fel de neincrezator, inregistrand niveluri ale increderii sub 50%, in jumatate dintre cele 27 de tari incluse in cercetare, se arata intr-un comunicat trasnmis de Links Associates, afiliat Edelman in Romania.
„Scaderea dramatica a increderii in toate institutiile a fost determinata de evenimentele inimaginabile si imprevizibile care s-au intamplat in 2014. Raspandirea Ebola in Africa de Vest; disparitia avionului 370 apartinand Malayisian Airlines insotita de alte doua catastrofe aeriene; arestarea unor oficiali guvernamentali din China; invadarea Ucrainei de catre Rusia; scandalul legat de manipularea ratelor de schimb de catre sase banci la nivel global; numeroase atacuri la siguranta datelor, cel mai recent fiind atacul asupra Sony de catre o tara suverana, toate acestea au zguduit increderea lumii”, sustine Richard Edelman, presedinte si CEO al Edelman.
Anul acesta marcheaza sfarsitul unei perioade de refacere a increderii in mediul de business, intrucat increderea in aceasta institutie a scazut in doua treimi dintre piete si este in prezent sub 50 de procente in 14 tari, cea mai grava situatie din 2008. Cele mai abrupte scaderi ale increderii in mediul de business le-au inregistrat Canada (15 puncte ajungand pana la 47%), Germania (12 puncte pana la 45%), Australia (11 puncte pana la 48%) si Singapore (10 puncte pana la 61%).
Guvernul ramane insa cel mai putin de incredere institutie pentru al patrulea an consecutiv, cu niveluri de incredere sub 50 de procente in 19 din cele 27 de tari studiate, incluzand SUA (41%), Marea Britanie (43%) si Japonia (40%). Pentru prima data, 60% dintre tari nu au incredere in media ca institutie, iar motoarele de cautare se bucura acum de o mai mare incredere ca sursa de stiri si informatie (64%) fata de media traditionala (62%).
Totodata, increderea in ONG-uri este in declin pentru a doua oara, insa organizatiile neguvernamentale raman in continuare cea mai de incredere institutie. Astfel, in 19 din 27 de tari, increderea in ONG-uri a scazut sau a ramas la acelasi nivel ca in anii trecuti, inregistrand o scadere dramatica in Marea Britanie (16 puncte) si in China (12 puncte).
Potrivit documentului, aproape doua treimi din respondenti (63%) refuza sa cumpere produse sau servicii de la o companie in care nu au incredere, in timp ce 58% vor critica acele produse/servicii in fata prietenilor sau a colegilor. De cealalta parte, 80% dintre cei chestionati aleg sa cumpere produse ale companiilor in care au incredere, 68% recomandand acele companii prietenilor.
Pentru prima data, Barometrul Increderii a analizat legatura dintre nivelul de incredere si inovatie, aratand ca problemele legate de incredere impiedica acceptarea dezvoltarilor tehnologice. Astfel, majoritatea respondentilor cred ca ritmul de inovare este prea rapid (51%) si ca acesta este condus de lacomie (54%) si constrangeri legate de cresterea afacerilor (66%), in timp ce doar (24%) cred ca acesta este determinat de dorinta de a face ca lumea sa fie un loc mai bun. Mai mult de jumatate dintre participantii la studiu (55%) cred ca marile companii nu fac suficiente teste pentru produsele inovatoare.
„Ritmul schimbarii nu a fost niciodata mai rapid iar inovatia a devenit un imperativ, mai mult decat orice altceva, pentru succesul unei afaceri. Inovatia ar trebui sa fie un accelerator al increderii, ceea ce nu este astazi. A inventa nu mai este suficient. Este nevoie de o noua poveste intre companie si individ, una in care companiile trebuie sa demonstreze ca inovatiile sunt in mod sigur bazate pe cercetari independente, ca asigura beneficii atat pentru indivizi, cat si pentru societate si ca sunt dedicate protectiei datelor clientilor”, a mai aratat Richard Edelman.
Emiratele Arabe Unite, India si Indonezia, primele trei tari ca nivel de incredere, sunt si cele mai deschise in acceptarea inovatiei. La celalalt pol, cateva tari europene, incluzand Germania, Franta si Spania, plus Japonia si Coreea, care sunt la capatul de jos in topul increderii, sunt mult mai putin deschise spre acceptarea dezvoltarilor tehnologice. In general, pietele in curs de dezvoltare sunt mult mai deschise la inovatie decat cele dezvoltate (65 de procente versus 44 de procente).
Nivelurile de incredere variaza semnificativ in functie de tipul inovatiei. Increderea este mai mare in inovatiile care privesc tehnologiile folosite pentru serviciile financiare si industria de sanatate, precum platile electronice si pe mobil (69%) sau gadget-urile care monitorizeaza starea de sanatate si efortul fizic (59%). Pe de alta parte, inovatiile din sectoare precum energia si industria alimentara, precum fracturarea hidraulica si organismele modificate genetic, sunt vazute cu mult mai mult scepticism.
Doar 35% din respondenti au incredere in dezvoltarea si implementarea organismelor modificate genetic, desi sectorul alimentar si al bauturilor este unul dintre cele mai de incredere (67%). Printre actiunile indicate ca generatoare de incredere pentru industrie in vederea implementarii unor inovatii se numara: publicarea rezultatelor testelor astfel incat ele sa fie analizate (80%), parteneriate cu terti credibili – institutii academice (75%), efectuarea de teste clinice sau beta teste (71%).
Barometrul Increderii, realizat in 27 de tari, pentru al 15-lea an consecutiv, a constat in aplicarea unui sondaj sub forma de interviu online de 20 de minute. Sondajul a fost realizat intre 13 octombrie si 24 noiembrie 2014, pe un esantion de 27.000 de respondenti si un extra esantion de 6.000 de indivizi din categoria persoanelor informate cu varste cuprinse intre 25 si 64 de ani. Toti respondentii din categoria public informat au indeplinit urmatoarele criterii: absolventi de facultate, venit mediu superior pentru categoria de varsta din tara de origine, cititor sau telespectator al presei de business/stiri de cel putin cateva ori pe saptamana, interesat de probleme legate de politici publice pe care le urmareste in stiri macar de cateva ori pe saptamana.
Sursa: Mediafax