Comisia de Cod electoral si-a asumat marti, in unanimitate, proiectul privind votul prin corespondenta, elaborat de Autoritatea Electorala Permanenta, acesta urmand sa intre miercuri in dezbaterea Senatului.
Proiectul elaborat de AEP prevede ca alegatorii cu domiciliul sau resedinta in strainatate care doresc sa-si exercite dreptul de vot prin corespondenta la alegerile parlamentare, prezidentiale sau europarlamentare se pot inscrie in Registrul electoral cu optiunea pentru acest tip de vot. „In sensul prezentului titlu, prin alegator se intelege cetateanul roman cu drept de vot, avand domiciliul sau resedinta in strainatate, conform legii”, se precizeaza in proiect.
Alegatorul care a confirmat primirea documentelor necesare exercitarii dreptului de vot prin corespondenta nu isi poate exercita dreptul de vot la acel scrutin in cadrul sectiei de votare. Acesta „are obligatia de a respecta caracterul secret al votului, divulgarea optiunii de vot exprimate prin corespondenta catre alte persoane fiind interzisa”. De asemenea, se stipuleaza ca „exercitarea dreptului de vot prin corespondenta in numele sau in locul altui alegator este interzisa”.
Cei cu domiciliul sau resedinta in strainatate se pot inscrie la vot prin corespondenta in Registrul electoral
In ceea ce priveste inregistrarea alegatorilor, proiectul propune doua modalitati prin care cei cu domiciliul sau resedinta in strainatate care doresc sa-si exercite dreptul de vot prin corespondenta se pot inscrie in Registrul electoral cu optiunea pentru acest tip de vot: „prin cerere scrisa, datata si semnata depusa personal sau transmisa prin posta catre misiunea diplomatica sau oficiul consular din statul de domiciliu sau resedinta, la care anexeaza o copie a oricarui inscris oficial emis de catre statul strain din care rezulta adresa de domiciliu sau resedinta unde locuieste, precum si o copie a actului de identitate” sau „prin intermediul formularului electronic pus la dispozitie on-line de catre Autoritatea Electorala Permanenta la care anexeaza cate o copie, in format electronic, o fotografie sau imagine a actului de identitate, a oricarui inscris oficial emis de catre statul strain din care rezulta adresa de domiciliu sau resedinta unde locuieste, precum si a unei cereri scrise, semnate si datate”.
Perioadele de inscriere in Registrul electoral cu optiunea pentru votul prin corespondenta sunt urmatoarele: la alegerile parlamentare la termen si prezidentiale – intre 1 martie si 30 iunie din anul in care au loc alegeri; la alegerile pentru membrii din Romania in Parlamentul European – intre data de 30 noiembrie a anului anterior anului in care are loc scrutinul si data de 1 februarie a anului in care au loc alegerile pentru PE. Inscrierea in Registrul electoral cu optiunea pentru votul prin corespondenta este valabila numai pentru scrutinul pentru care s-a solicitat inscrierea.
Potrivit proiectului, in termen de 5 zile de la data inceperii perioadei electorale, Autoritatea Electorala Permanenta intocmeste si tipareste listele electorale din strainatate pentru votul prin corespondenta, pe baza datelor si informatiilor din Registrul electoral. Acestea cuprind alegatorii, ordonati alfabetic pe state, care au solicitat transmiterea documentelor necesare votarii la adresa de domiciliu sau resedinta din strainatate.
AEP pune listele electorale din strainatate pentru votul prin corespondenta la dispozitia biroului electoral de circumscriptie pentru cetatenii romani cu domiciliul sau resedinta in afara tarii sau a biroului electoral pentru sectiile de votare din strainatate, in termen de 5 zile de la data constituirii acestuia.
Documentele necesare exercitarii dreptului de vot prin corespondenta care sunt transmise alegatorului sunt urmatoarele: un plic exterior prevazut cu elemente de siguranta care sa asigure sigilarea acestuia, in care vor fi introduse plicul interior si certificatul de alegator; un plic interior prevazut cu elemente de siguranta care sa asigure sigilarea acestuia, in care vor fi introduse optiunea sau optiunile de vot; certificatul de alegator; instructiuni privind exercitarea dreptului de vot.
Compania Nationala „Posta Romana” S.A. asigura trimiterea plicurilor exterioare catre alegatori pana cel mai tarziu cu 45 de zile inaintea datei alegerilor, prevede proiectul. Buletinul de vot prin corespondenta consta dintr-o singura foaie care contine un singur candidat sau lista de candidati, dupa caz.
Misiunile diplomatice, oficiile consulare, sectiile consulare si institutele culturale din strainatate ale Romaniei asigura imprimarea de buletine de vot prin corespondenta cuprinzand toti candidatii la scrutinul respectiv, precum si punerea libera si gratuita a acestora la dispozitia alegatorilor, in spatiile accesibile publicului din sediile proprii. Prin derogare, buletinele de vot prin corespondenta pot fi imprimate prin grija alegatorilor.
Modelul, dimensiunile buletinului de vot si conditiile de confectionare a buletinelor de vot prin corespondenta sunt stabilite prin hotarare a Guvernului. Biroul Electoral Central asigura publicarea variantei electronice a buletinelor de vot prin corespondenta continand fiecare candidat sau lista de candidati, dupa caz, pe pagina proprie de internet, in termen de cel mult 48 de ore de la data ramanerii definitive a machetei buletinului de vot.
Alegatorul introduce buletinul de vot ce contine optiunea sa de vot in plicul interior, pe care il sigileaza. Acest plic, alaturi de celelalte documente – certificatul de alegator, cererea – se introduc in plicul exterior, care se sigileaza. Acesta poate fi depus la orice oficiu postal sau in orice cutie postala. Plicurile exterioare trebuie expediate de alegatori cu suficient timp inaintea datei votarii, pentru a asigura livrarea acestora pana cu 3 zile inaintea datei votarii, inclusiv, la sediul biroului electoral de circumscriptie pentru cetatenii romani cu domiciliul sau resedinta in afara tarii.
In ziua votarii, biroul electoral pentru votul prin corespondenta desigileaza urnele de vot si desigileaza plicurile interioare. Cheltuielile privind votul prin corespondenta se suporta de la bugetul de stat. Guvernul si Ministerul Afacerilor Externe asigura sediile si dotarea birourilor electorale pentru votul prin corespondenta.
Autoritatea Electorala Permanenta si Ministerul Afacerilor Externe organizeaza si deruleaza campanii de informare a cetatenilor romani cu drept de vot cu domiciliul sau resedinta in strainatate, privind modalitatea de exercitare a dreptului de vot prin corespondenta, se mentioneaza in proiectul tehnic al AEP.
Sursa: Mediafax