Guvernul a aprobat un set de opt hotarari de guvern pentru organizarea in bune conditii a alegerilor prezidentiale, ptrin care s-au stabilit programul calendaristic pentru realizarea actiunilor necesare pentru alegerea sefului, aprobarea bugetului si a cheltuielilor necesare pregatirii scrutinului, stabilirea sectiilor de votare speciale, a modelului buletinului de vot, a modelului stampilei, a timbrului colant si a copiei de pe lista electorala permanenta. Executivul a alocat aproximativ 150 de milioane de lei pentru organizarea alegerilor din 22 noiembrie.
In calendarul organizatoric al scrutinului pentru alegerea presedintelui tarii figureaza azi, 30 septembrie, desemnarea prin tragere la sorti a celor 5 judecatori ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie in Biroul Electoral Central.
In primele doua zile ale lunii octombrie urmeaza sa fie ales presedintele Biroului Electoral Central (BEC) si a loctiitorului acestuia, sa se stabilieasca sectiile de votare speciale si sa fie delimitate sectiile obisnuite. Pana cel putin in data de 6 octombrie trebuie anuntata de catre presedintele Tribunalului data tragerii la sorti a celor 3 judecatori care vor face parte din biroul electoral judetean, biroul electoral al sectorului municipiului Bucuresti si biroul electoral pentru sectiile de votare din strainatate.
Prin hotararile aprobate de guvern s-a decis infiintarea a peste 3.500 de sectii de vot speciale, in care vor vota numai cetatenii care nu se afla in localitatea de domiciliu in ziua scrutinului. De asemenea, persoanele care vor vota in aceste sectii speciale vor depune o declaratie pe proprie raspundere, in care se precizeaza ca au luat la cunostinta faptul ca votul multiplu se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani.
Un alt element de noutate adus de actul normativ consta in amplasarea, la intrarea in toate sectiile speciale de vot, a unor camere web conectate la calculator, care vor inregistra video pe toata perioada votului.
Declaratiile pe proprie raspundere si fisierele cu inregistrarile video vor fi predate Biroului Electoral Central si Autoritatii Electorale Permanente pentru a fi folosite ca probe in eventualitatea unor procese.
De asemenea, noile reglementari introduc stampilele de vot personalizate, pe care sunt precizate numarul sectiei de vot si judetul, astfel incat in cazul pierderii, aceste stampile sa nu mai poata fi folosite in alte sectii de votare.
Sursa: Ioana Osan