Aproape 500.000 de elevi din România urmăresc un cont de TikTok în care profesorii sunt blamaţi, arătaţi cu degetul şi pozitionaţi ca şi cum ar fi adversari ai elevilor. Se întâmplă pe contul „proful online”, administrat de Alexandru Cumpănaşu, fost candidat independent la alegerile prezidenţiale. În timp ce părinţii sunt şocaţi de conţinutul extrem de dur la care au acces copiii lor, postările de pe TikTok, de cele mai multe ori pe ritmuri de manele, au ajuns subiect de discuţie între cadrele didactice.
„Vreau și eu să văd dacă vreun profesor va avea tupeul – tupeul! – să încalce legea, să-ți pună note și să te condamne că nu ți-ai făcut tema de vacanță”, îi spune, Alexandru Cumpănașu, pe un ton revoltat, unui fan care se plângea că s-a săturat să facă teme de vacanță.
Învățăturile lui Cumpănașu către urmăritorii lui, elevii
„Eu nu știu ce psihopați sunt de partea ailaltă, ce derbedei sunt de partea ailaltă ca profesori. Da? Din păcate, ne arată că perverșii în sistemul de învățământ sunt destul de mulți. Acuma, cu tot respectul, să vezi fete de 15-16-17-18 ani făcând genuflexiuni, flotări și altele, pe cameră, ca înregistrări, ele pot fi folosite și altfel. Pot fi puse pe site-uri de o altă natură! NU dați cu voi nicio înregistrare!” – îi îndeamnă Alexandru Cumpănașu pe elevi.
„E, de fapt, doar un mod de a incita elevii să fie agresivi, să nu respecte datoriile pe care le au în școala online”, spune Rareș Voicu, reprezentant al Consiliului Național al Elevilor. „E un fel de dezbină și cucerește, adică sunt tratate punctele nevralgice ale școlii online, lucruri care ne frustrează pe noi toți. Elevii au simțit că au atât de puține repere în figurile adulte și în figurile mature din viața școlară, încât au simțit nevoia să apeleze la astfel de conturi și la astfel de alternative”, explică Rareș Voicu.
Întrebat cum își câștigă Alexandru Cumpănașu credibilitatea și simpatia elevilor, Rareș Voicu spune că de cele mai multe ori o face prin a asculta ce spun elevii și prin a-i demoniza pe absolut toți profesorii.
Ce părere au profesorii și elevii
Profesorii sunt revoltați de sutele de filmări în care Alexandru Cumpănaşu încurajează ura copiilor faţă de dascăli și încearcă să-și explice acest fenomen.
„Este un loc de refulare, un loc în care își manifestă nemulțumirile, dar cred că ar fi foarte bine dacă ar fi exprimate în cadru instituțional. Deranjează și modul în care sunt spuse lucrurile. Acuzațiile care se aduc acolo în mod particular pot fi reale, dar cu siguranță nu pot fi generalizate. Numărul enorm de urmăritori ai acestor filmulețe ne arată că elevii simt o lipsă de comunicare reală cu cadrul didactic”, recunoaște Ioana Neacșu, director adjunct la Colegiul Național „Grigore Moisil”.
La rândul său, Marcel Bartic, profesor de istorie, este de părere că părinții ar trebui să manifeste ceva mai multă atenție la nevoile copiilor lor, dar și din partea profesorilor ar fi nevoie de o grijă sporită. „Câtă vreme unii dintre ei văd meseria asta de profesor doar ca pe un job la care te duci la 8:00 și pleci la 12:00, nu poți să ai pretenția dup-aia să fii un model pentru copiii ăia. N-ai cum să trezești în sufletul copilului o emoție care cumva să te apropie de el”, spune Marcel Bartic.
Între timp, părinţii sunt îngrijorați de faptul că nu pot controla activitatea copiilor lor pe internet.
„Punem accentul pe acest tripartit între părinte, elev și profesor de a fi un dialog constant și continuu. Important este ca cei care se simt lezați de astfel de informații să ia măsuri și să conteste sau nu acel aspect”, spune Gabriel Chicioreanu, de la Federația Națională a Asociațiilor de Părinți.
„Omul face bani pe acele vizualizari, omul vinde un produs, marea problema este societatea care cumpără produsul ăla”, atrage atenția sociologul Gelu Duminică. „Trebuie să educăm consumatorul, în cazul de față copiii, ce înseamnă produsul de slabă calitate, ce înseamnă ura, dihonia, ce înseamnă lipsa de respect și cu siguranță peste ceva vreme, astfel de personaje nu vor mai fi consumate”, arată Gelu Duminică.
„Cea mai proastă soluție ar fi să nu se vorbească despre acest subiect”, subliniază Gelu Duminică. „Însă și modul în care vorbim despre acest subiect contează. Contează foarte mult dacă ale noastre familii sunt pregătite să facă apel la valorile normale ale unei societăți și nu numai să vorbească, ci să le și pună în practică.”