Astazi, 15 ianuarie, se implinesc trei ani de la ultima inaugurare prezidentiala a podului peste Tisa, care leaga localitatile de la frontiera romano-ucraineana Sighetu Marmatiei si Solotvino (Slatina). Inca de atunci s-a spus ca in locul podului de lemn trebuie construit un altul, ca si-n cantec ”mai trainic si mai frumos”. Proiectul s-a dovedit necesar dupa ce luni bune traficul intre Romania si Ucraina a fost suspendat la Sighetu Marmatiei din cauza ca ciupercilor descoperite in lemnul din care s-a constuit podul. Unul nou ar costa aproximativ 16 milioane de euro, bani pe care autoritatile maramuresene spera sa ii obtina de la UE.
La 15 ianuarie 2007, ora 11.00, presedintele Traian Basescu si omologul sau ucrainean, Viktor Iuscenko, taiau panglica “unui simbol istoric”: Podul peste Tisa, dintre Sighetu Marmatiei si Solotvino. Nici ceata densa, nici asistenta numeroasa, care aproape ca acoperea podul, nu au putut ascunde faptul ca respectiva constructie era doar cu putin mai mare decat un podet comunal. Insa asta nici nu mai conta, important era ca localnicii din localitatile de granita aveau cea mai buna varianta pentru micul trafic transfrontalier, vital pentru existenta lor.
Mai mult, Iuscenko a anuntat trocul bilateral convenit in acea dimineata: eliminarea vizelor pentru cetatenii romani in schimbul vizelor gratuite pentru ucraineni, participarea Ucrainei la privatizarea societatii Daewoo si, mai ales, la Proiectul “Nabuco”. Toti pareau multumiti, la eveniment nefiind prezent niciun medium care sa prevada ca podul va fi inchis doar dupa cateva luni.
Istoria podului inaugurat de trei ori
De-a lungul timpului, cele doua maluri ale Tisei au fost unite de mai multe punti ori poduri. Chiar pe locul unde se inalta astazi podul de lemn a existat in urma cu doua secole o punte inlocuita ulterior de un pod metalic. Ultimul pod a fost distrus in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial si un nou proiect a devenit concret abia in 1999, printr-o finantarea Uniunii Europene (290.000 de euro), Guvernului Romaniei si Consiliului Judetean Maramures (700.000 de euro).
In 2001, autoritatile romane anuntau finalizarea lucrarilor, iar presedintele de atunci al Romaniei, Ion Iliescu, a inaugurat podul si punctul de trecere a frontierei. In 2002, amnezic, Guvernul PSD a aprobat din nou “deschiderea punctului de control pentru trecerea frontierei si a punctului vamal”, finantand cu alte 15 miliarde lei vechi “finalizarea lucrarilor de la pod si dotarile Politiei de Frontiera de la Sighetu Marmatiei”.
Pod util doar pentru micul trafic de frontiera
In final, investitile s-au materializat in podul de azi, constructie contestata pe urmatoarele considerente: greutatea maxima admisa a vehiculelor care il tranziteaza este de 3,5 tone, constructia este prea ingusta si, pentru ca este din lemn, a fost atacata de ciuperci fitofage. Specialistii au semnalat pericolul prabusirii podului, astfel ca acesta a fost inchis in august 2007, dupa doar sapte luni de la inaugurarea biprezidentiala Basescu & Iuscenko. A urmat aproape un an de pauza, podul fiind redeschis si, evident, inaugurat, la sfarsitul lui iunie 2008.
In timp ce podul era inchis pentru reparatii, la 19 decembrie 2007, presedintii forurilor administrative din Maramures si Transcarpatia (Ucraina), Marinel Kovacs si Oleg Havashi, au semnat un angajament oficial care prevedea demersuri comune pe langa autoritatile celor doua state pentru construirea intre Sighetu Marmatiei si Solotvino a unui alt pod rutier, pe care sa aiba acces si camioanele mari. Demersurile s-au dovedit la fel de eficiente si realiste ca si crearea, de exemplu, a Tunelului pe sub Gutai
Maramuresenii asteapta ca UE sa vina cu banii
Autoritatile maramuresene au tot vorbit despre necesitatea construirii unui alt pod langa cel existent. S-au facut chiar deplasari in teren si s-au stabilit tot felul de pozitii pentru acesta. Cel mai mult s-a vorbit despre proiect in momentele in care politicienii locali au fost nevoiti sa prezinte niste proiecte de impact pentru Maramures. Cum campaniile electorale au trecut, nu s-a mai auzit un cuvant despre investitie.
Primarul din Sighetu Marmatiei, Eugenia Godja, a dat asigurari insa ca ”proiectul nu a murit”, dar nu a putut nega ca a fost tras pe linie moarta. ”Proiectul exista si este sustinut de Consiliul Judetean Maramures. S-a facut un studiu de fezabilitate si se spera in obtinerea unei finantari europene. Ar fi nevoie insa de circa 16 milioane de euro pentru realizarea lui”, a declarat Godja, care crede ca investitia ar fi necesara, de vreme ce intr-o singura zi au fost si 7.000 de treceri pe podul din lemn peste Tisa.
Sursa: eMM.ro