Peste 500 de copii au fost inregistrati ca actionari, in perioada 2009-2014, cei mai multi in afaceri din comert, hoteluri si restaurante, precum si in constructii si transport, potrivit unei analize realizate de agentia KeysFin si prezentate cu ocazia zilei de 1 Iunie.
Din datele de la Registrul Comertului, analizate de economistii de la agentia KeysFin, rezulta ca, in intervalul 2009-2014, 556 de minori au fost inregistrati oficial ca actionari la 153 de firme din diverse domenii de activitate. Din analiza KeysFin rezulta ca numarul copiilor implicati in afaceri a crescut exponential, de la 25 inregistrati in 2009, la 32 in 2012 si 77 in 2013.
Recordul a fost atins in 2014, cand au fost inregistrati 379 de copii actionari, iar exceptiile le-au reprezentat anii de criza 2010-2011, cand au fost inregistrati 21 si, respectiv, 22 de minori actionari.
„Statistica demonstreaza cateva tendinte care se definesc tot mai bine in business-ul romanesc. Avem de-a face, in primul rand, cu perspectivele unui schimb de generatii – sunt multi parinti care incearca sa-si invete copiii sa le urmeze pasii in afaceri, trecand actiunile pe numele lor”, arata autorii analizei. Potrivit agentiei de servicii financiare si credit risk management KeysFin, in unele cazuri, afacerile sunt trecute pe numele copiilor pentru a le pune la adapost de eventuale probleme, dar, pe de alta parte, sunt tot mai multe cazuri de adolescenti cu spirit antreprenorial care isi croiesc viitorul inca de pe acum.
„Sub atentia parintilor, in calitate de administratori, acestia invata sa se descurce singuri in jungla economica”, explica expertii de la KeysFin. Analiza KeysFin mai arata ca, in privinta domeniilor de activitate preferate de copiii actionari, comertul cu amanuntul se afla pe primul loc, cu 60 de firme. Urmeaza hotelurile si restaurantele, cu 22 de societati, sectorul constructiilor, cu 19 firme, transport si depozitare (15), productia si furnizarea de energie electrica si termica, gaze, apa calda si aer conditionat (14), tranzactii imobiliare (13) si activitati de spectacole, culturale si recreative (10).
„Ne-au atras atentia, in special, firmele cu activitati pe internet. Acolo este un domeniu in care adolescentii, familiarizati cu noile tehnologii, exceleaza in unele cazuri. Vorbim in principal de magazine online si de site-uri recreative care genereaza castiguri semnificative, cu investitii reduse”, spun analistii KeysFin.
Economistii estimeaza ca numarul minorilor cu spirit antreprenorial va creste substantial in anii urmatori, pe fondul dezvoltarii unei oferte educationale dedicata celor mici. „Observam, in ultima vreme, o tendinta foarte interesanta. Au aparut tot felul de ateliere de business dedicate copiilor, adevarate incubatoare de start-up-uri, in care cei mici sunt stimulati sa isi exploateze creativitatea, sa se joace de-a afacerile, sa imbine placutul cu utilul. Astfel de cluburi sunt frecventate in principal de adolescenti de 14-17 ani, adusi de parinti – oameni de afaceri sau angajati din multinationale si nu numai”, explica cei de la KeysFin.
Datele din analiza sunt din barometrul privind starea business-ului romanesc, un proiect dezvoltat de KeysFin prin analiza datelor financiare de la societatile comerciale si PFA-urile active din Romania.
Sursa: Mediafax