Iarna s-a instalat in judetul Maramures si, cu toate materialele antiderapante aruncate pe carosabil, autoturismele, dar mai ales autocamioanele au inaintat cu greu in zona Pasului Gutai. Soferii au impins masinile mici echipate cu anvelope de vara, iar multe TIR-uri au trebuit tractate de un TAF pana in zona Hanului Pintea. Vina nu si-a asumat-o nimeni. Interesul este doar pentru gramada de bani, care se va aduna in buzunarele unora dupa ce se va sfarsi iarna.
Ar fi de precizat ca abia saptamana aceasta s-a oficializat contractul cu grupul de firme angajat sa faca deszapezire in partea de nord-vest a tarii, dar acesta, specific intelegerilor intre stat si societatile din clientela politica, contine date confidentiale, fapt explicabil doar prin miza de circa 50 de milioane de lei numai in Maramures (500 miliarde lei vechi).
Prin urmare, se anunta vremuri grele pentru soferii maramureseni pentru ca acestia au ajuns la cheremul ”regilor asfaltului”. Printre ei se afla si celebrul Dorin Umbrarescu, patron al UMB Spedition, care – din informatiile noastre de pana acum – a infascat si contractul pentru lucrarile si serviciile de intretinere multianuala iarna-vara 2008-2011. La nivelul directiei regionale Cluj a Drumurilor Nationale (DRDP) gurile ar trebui deschise cu forcepsul pentru niste explicatii plauzibile.
Hei-rupism dupa prima ninsoare mai serioasa pe Gutai
Pe DN 18, in Pasul Gutai, a fost haos chiar de la prima ninsoare mai abundenta, pentru ca soferii au fost luati prin surprindere si nu s-au dotat pentru iarna, dar nici firma care a prins la a treia mana contractul de deszapezire pe respectivul tronson de drum nu a fost pregatita, chiar daca avea aceasta obligatie legala.
Soferilor li se mai poate gasi o scuza: ba sefi dezinteresati care nu se gandesc ca e nevoie si de anvelope de iarna, ba neglijenta personala. „Suntem din Bucuresti si trebuie sa ajungem la Sighetu Marmatiei. De unde sa stim noi ca ne va prinde iarna tocmai pe munte?”, a declarat Ioan Borciuc, sofer din Ilfov. Un alt conducator a atacat drumarii. „Sa le fie rusine astora de la drumuri. Le tot trebuie taxe peste taxe si aici au fost cu un utilaj cu lama, dar nu au aruncat sare in spatele lor”, a rabufnit acesta in timp ce isi impingea un autoturism de lux, un Mercedes E Classe.
Soferii masinilor mari au avut insa cele mai multe probleme, iar unii au fost nevoiti sa traga pe dreapta si sa astepte sa fie tractati pana in varf. „Sunt plin cu marfa si nu pot urca. Ce sa mai zic de cei care nu sunt incarcati. Sub roti se face gheata si se invart in gol”, a spus unul, iar un altul a adaugat ca are cauciucuri de vara pentru ca nu s-a gandit ca va ninge atat de repede.
Material antiderapant adus in ceasul al 12-lea de firma care face deszapezirea
Daca soferii sunt neglijenti, e mai greu de explicat de ce sunt la fel si reprezentantii firmei care s-au angajat, pe bani – nu pe gratis – sa faca deszapezirea pe DN 18, in zona Gutai. Societatea care a subinchiriat reabilitarea DN 18 si in urmatorii patru ani va deszapezi Pasul Gutai avea in parc doar patru utilaje, iar materialul antiderapant lipsea cu desavarsire.
Iresponsabilitatea si nesimtirea celor care administreaza firme clientelare este insa traditionala, dar nu pot fi trecute cu vederea atata vreme cat iarna abia acum incepe, iar tronsonul de drum este unul extrem de important, pentru ca leaga Baia Mare de restul Maramuresului istoric. O dovada a neseriozitatii ar fi si faptul ca materialul antiderapant a ajuns pe Gutai in ceasul al 12-lea si dupa ce camioanele in care era incarcat au fost tractate din zapada.
Adica, in cursul dupa-amiezii de ieri, 19 noiembrie 2008, printre masinile de mare tonaj ramase intepenite din cauza carosabilului acoperit de omat erau si trei autotrenuri pline cu material antiderapant (sare si nisip). Soferii acestora au refuzat sa spuna unde duc materialul. Ele au fost tractate de TAF tocmai pana in parcarea de la Hanul Pintea, unde au basculat nisipul.
Licitatii pe bani publici cu contracte cu caracter confidential
Ar fi de mentionat ca, in conformitate cu prevederile interne ale Companiei Nationale de Drumuri Nationale, in zonele montane utilajele de deszapezire si materialul antiderapant trebuie sa fie in baze pana cel tarziu la data de 1 noiembrie. Nu avea cum sa fie atata vreme cat abia saptamana aceasta s-au oficializat actele la nivelul DRDP Cluj. Oficialii institutiei au spus ca in contracte sunt stabilite penalitati, dar au aratat ca multe dintre date au caracter confidential pentru ca sunt contracte comerciale. Problema e ca secretomania se face pe bani publici.
Teodor Gorcea, director adjunct in cadrul DRDP Cluj, a declarat ca a existat un ordin de incepere a lucrarilor de deszapezire, iar firmele au primit dispozitie sa isi faca stocuri si sa isi pregateasca utilajele. La nivelul regionalei, contractul pentru lucrarile si serviciile de intretinere multianuala iarna-vara 2008-2011 a fost atribuit unui grup de firme, printre care si UMB. Acestea s-au asociat ca sa poata castiga licitatia ce prevede lucrari in judetele din nord-vestul tarii, iar apoi le-au subinchiriat.
Contractul de deszapezire pe Gutai, subinchiriat unei firme de transport persoane
Dorinel Umbrarescu, cunoscut si ca ”asfaltator prezidential”, si-a propus sa detina monopol pe deszapeziri, iar in Maramures se pare ca a si reusit. Informatia nu circula insa oficial, pentru ca lumea se fereste sa spuna clar ce se intampla si cine are responsabilitatea, sursa de informatie recomandata fiind la Bucuresti, la nivelul Companiei de Autostrazi si Drumuri Nationale.
Potrivit unor date neconfirmate, lucrarile au fost subinchiriate unei asociatii de 5 firme din judetul Salaj. Sectorul de drum din Pasul Gutai a fost atribuit SC Trans Ritorsa, cu sediul in localitatea Ip, langa Simleul Silvaniei, din judetul Salaj.
Surse din cadrul Prefecturii Salaj au aratat ca firma amintita are printre obiectele de activitate, culmea, transportul de persoane si transportul de produse de balastiera. De altfel, aceasta firma a transportat astfel de produse de balastiera pentru reabilitarea drumurilor din judetele Bistrita Nasaud, Cluj, Bihor sau Maramures.
Am incercat sa discutam telefonic cu reprezentantii firmei salajene. Dupa ce am spus secretarei ce anume dorim sa aflam, ni s-a raspuns sec: ”Administratorii nu sunt in societate in acest moment!”
Drumarii maramureseni sunt mangaiati pe crestet, dar si trasi de urechi
Dupa ziua de ieri, 19 noiembrie, prefectul judetului Maramures, Gyongyike Bondi, l-a chemat la raport pe Mircea Pop, directorul sectiei Baia Mare a Drumurilor Nationale si cel care raspunde ca soselele DN 18 si DN 19 sa fie curate la nivelul judetului. Acesta a dat asigurari ca nu se va mai intampla asa ceva, dar la increngatura care exista intre firmele care fac lucrari de intretinere si deszapezire e greu de crezut ca acest lucru se va intampla si in realitate.
„Eu tin sa le multumesc drumarilor maramureseni care i-au ajutat pe cei de la noua firma. Prin gestul lor au ajutat inclusiv pe cei care se aflau in trafic. Domnia sa mi-a dat asigurari ca va discuta cu reprezentantii noii firme, iar astfel de probleme nu se vor mai inregistra. Daca totusi vor fi, vom dispune masuri dure impotriva celor vinovati”, a declarat Gyongyike Bondi, prefect de Maramures.
In final ar fi doar de precizat ca abia in luna noiembrie, in urma cu mai putin de o saptamana, s-a atribuit contractul pentru lucrarile si serviciile de intretinere multianuala iarna-vara 2008-2011 la nivelul DRDP Cluj, iar valoarea acestuia este de 373 de milioane de lei noi.
Sursa: Vasile Dale, Meda Muntean
În Regatul Maramureșului există o triplă alianță! Este clar! Totul este negociat și împărțit! S-au aruncat zarurile și noua ordine...
Citeste mai mult