Companiile de transport de pe piata locala, care efectueaza curse internationale catre Europa de Vest, au decis sa alimenteze exclusiv din afara Romaniei dupa ce guvernul a decis sa introduca de la 1 aprilie noua acciza de 7 eurocenti pentru un litru de carburant.
„Pe transport international am ales sa alimentam din Austria. Acolo motorina este cu 14% mai ieftina decat in Romania, iar un plin este suficient pentru a ajunge in tara si inapoi in Austria. Lovitura cea mai puternica o simtim pe transportul national, unde alimentam local“, a spus Daniel Tanase, director operational al Wim Bosman Romania, o companie de logistica si transport, cu afaceri de 11 mil. euro anual si o flota de 40 de camioane.
Si Emil Ion, managing director al Wim Bosman Romania, a subliniat ca firma a incercat sa atenueze pe cat posibil cresterea tarifelor, in special in cazul transporturilor nationale. „Strategia“ de a alimenta in alte tari nu a fost adoptata numai de Wim Bosman, ci de aproape toate companiile de transport.
„Asta facem cu totii, alimentam din afara Romaniei. Analizam traseul efectuat si alimentam unde sunt preturi mai mici. Camioanele au instalate rezervoare foarte mari, care permit autonomii de pana la 3.500 de kilometri si nu mai alimenteaza din tara, ci din Slovenia, Austria, Luxemburg sau Franta“, a spus Ion Lixandru, vicepresedintele asociatiei companiilor de logistica ARILOG.
La jumatatea lunii aprilie, dupa aplicarea noii taxe, in Romania un litru de motorina costa 1,40 euro, in Austria era 1,31 de euro, in Slovenia 1,34 de euro, iar in Luxemburg acelasi combustibil costa 1,18 euro, potrivit datelor Oil Bulletin.
Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR), cea mai mare organizatie a transportatorilor din Romania, arata inca din decembrie 2013 – cand s-a discutat prima data despre acciza – ca introducerea unei taxe suplimentare pe carburant nu va aduce bani in plus la buget, ci poate determina chiar o scadere a veniturilor. „Transportatorii cu rute internationale ar mai alimenta in Romania doar in proportie de 30% din ce alimenteaza astazi“, spunea Dinescu in 10 decembrie 2013.
In Romania se consuma anual circa 5,7-5,8 mil. tone de carburant, din care 75% reprezinta motorina, iar introducerea accizei de 7 eurocenti pe litrul de carburant ar putea determina o scadere de 1-3% a pietei, potrivit jucatorilor din industrie. Prin introducerea accizei de 7 eurocenti guvernul spera sa atraga la bugetul de stat venituri suplimentare de aproximativ 500 milioane de euro.
Sursa: Mediafax