In perioada 2 – 6 iunie 2008, toate statele membre ale Uniunii Europene au desfasurat un control al site-urilor care vand servicii de telefonie mobila, in special tonuri de apel si wallpaper-uri. Au fost verificate peste 500 de astfel de site-uri, la nivelul tuturor statelor membre, dintre care 80% au nevoie de investigatii suplimentare, deoarece au fost gasite probleme privind informarea consumatorilor sau inducerea acestora in eroare.
Dintre site-urile verificate, 50% se adresau copiilor, categorie aparte de consumatori. Personaje cunoscute de desene animate, de exemplu, te invitau sa cumperi tonuri de apel.
Romania a verificat 40 de site-uri, dintre care 38 avand probleme de informare completa si precisa a consumatorilor (cum ar fi identificarea operatorului economic furnizor sau indicarea exacta a pretului unui serviciu) sau inducand in eroare consumatorii prin neexplicarea caracterului „gratuit” al unui serviciu.
De precizat faptul ca aceste site-uri au fost cercetate intr-o prima faza doar pentru a avea o evidenta a posibilelor abateri care pot aparea, urmand ca fiecare caz in parte sa fie analizat si controlul sa se finalizeze cu stabilirea clara a existentei abaterilor de la legislatia in vigoare si inlaturarea eventualelor practici incorecte.
Asadar, lista pe care Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) o face publica este cea alcatuita in urma primelor analize in legatura cu acest tip de comert.
„Urmatoarea faza a acestei actiuni la nivel european este aceea a contactarii operatorilor economici care ofera servicii de telefonie mobila pe internet, somarea acestora sa completeze informatiile de pe site-uri si asigurarea ca au fost inlaturate practicile comerciale incorecte. In caz contrar, vom aplica sanctiuni si vom dispune oprirea practicilor de acest fel”, a declarat Dan Vlaicu, presedintele ANPC.
Lipsa informatiilor in legatura cu pretul serviciului de telefonie mobila, neprecizarea taxelor suplimentare ce trebuie achitate, inscrierea automata pentru o comanda nesolicitata, publicitatea inselatoare sau trimiterea consumatorului de pe o pagina web pe alta, fara informatii clare privind furnizorul serviciului pentru care consumatorul opteaza – reprezinta principalele abateri constatate de autoritatile din statele membre in timpul controlului.
Toate acestea au indus in eroare consumatorii din Europa, acestia cumparand in ultimii ani servicii de telefonie mobila fara a detine toate informatiile in avans despre ceea ce cumpara.
Iata de ce componenta educativa este extrem de importanta, copiii reprezentand principala categorie de consumatori ai acestor servicii care trebuie sa fie avertizati de comportamentul incorect al unor operatori economici.
Actiunea de verificare a website-urilor face parte dintr-un proiect amplu al Uniunii Europene, in special al comisarului european pe probleme de protectia consumatorilor, Meglena Kuneva, primul control de acest fel fiind reprezentat de verificarea site-urilor care vand bilete de avion on-line, actiune desfasurata in cursul anului 2007.
Lista site-urilor verificate de ANPC, cu posibile incalcari ale legislatiei in atasament.
ANPC, Bucuresti, 17 iulie 2008
Sursa: Biroul de presa
În Regatul Maramureșului există o triplă alianță! Este clar! Totul este negociat și împărțit! S-au aruncat zarurile și noua ordine...
Citeste mai mult