Sub denumirea de orez, in supermarketuri si magazine alimentare a fost comercializat un amestec de boabe intregi si sparte, sfaramate, acestea din urma ajungand sa reprezinte chiar si 100% din continutul pungii, a declarat Mihai Mohaci, vicepresedinte al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC). Acesta a prezentat mai multe mostre de produse neconforme: Orez Clever (Billa), Orez Box (Caliprix), Orez Nr. 1 (Carrefour), Sunshine (Tasty Company), Orez Perla (Muntenia, Pitesti), Rami Orez Traditional (Caliprix), Orez Scotti.
Potrivit rezultatelor controlului la nivel national privind calitatea, etichetarea si modul de comercializare a orezului, dispus de secretarul de stat Bogdan Pandelica, presedinte al ANPC, peste 64% dintre mostrele recoltate de comisari nu au respectat prevederile legislatiei in vigoare.
Astfel, din 123 de esantioane de orez, prelevate de la 177 de operatori economici, 79 erau neconforme. Mai exact, ponderea boabelor sfaramate a variat intre 21% si 100%, cu toate ca valoarea admisa este de pana la 10% sau 20% pentru fragmentele mari si de 1-5% pentru cele mici, in functie de clasa de calitate.
Din 106.500 kg comercializate sub denumirea de orez, 64.000 kg nu se incadrau in prevederile normativelor in vigoare si au fost oprite de la vanzare 53.000 kg de produse prezentate sub denumirea inselatoare de orez.
La ”orezul” provenit din Bulgaria si comercializat in judetele Bihor, Bistrita, Brasov, Cluj si Mehedinti, comisarii ANPC au constat ca pe desi ambalaj era inscriptionata denumirea corecta – ”Broken Rice” (”spartura de orez”), traducerea in limba romana era eronata ceea ce a reprezentat ”o inselare a consumatorilor privind calitatile reale ale produsului”, a subliniat vicepresedintele ANPC.
In judetele Arges, Arad, Bistrita, Calarasi, Constanta si Suceava, in magazine erau vandute diferite sortimente de ”orez” care, continand in denumire termeni precum ”extra”, au indus consumatorului ideea unui standard ridicat de calitate. In realitate, analizele de laborator au aratat ca produsele respective nu se incadrau nici macar la calitatea a II-a.
La peste 90% dintre produsele comercializate drept ”orez” in judetele Arges, Bacau, Bihor, Iasi, Neamt, Ialomita, Ilfov, precum si in Bucuresti, clasele de calitate si/sau proportia de sparturi nu erau inscrise pe ambalaj, impiedicandu-i astfel pe consumatori sa faca o alegere in cunostinta de cauza.
Au fost aplicate 121 sanctiuni contraventionale (29 avertismente si 92 amenzi) in valoare de 577.000 lei, pentru incalcarea reglementarilor privind protectia consumatorilor.
Sursa: Agerpres