Numarul controalelor facute de inspectorii Autoritatii Nationale pentru Turism (ANT) in ultimele zile a crescut comparativ cu perioada ianuarie – iunie datorita faptului ca ne aflam in plin sezon estival si nu sunt inspectii executate cu scopul de a se da cat mai multe sanctiuni sau amenzi, a afirmat, marti, presedintele interimar al ANT, Mirela Matichescu, intr-o conferinta de specialitate. „Nu este vorba despre controale abuzive si nici despre inspectii executate cu scopul de a da cat mai multe sanctiuni sau amenzi. Principalul motiv pentru care s-au derulat mai multe actiuni de control este chiar interesul turistilor! Mai precis, ne dorim ca in zonele recunoscute ca destinatii de vacanta pentru majoritatea romanilor — si aici nu ma refer exclusiv la zona litorala, ci si la regiunile montane sau statiunile balneare — turistul sa beneficieze de cele mai bune conditii, atat in ceea ce priveste cazarea, cat si serviciile’, a precizat Matichescu.
In luna iunie 2015, inspectorii ANT au efectuat peste 90 de actiuni de control in cadrul carora au fost verificate unitati de cazare, unitati de alimentatie publica si agentii de turism. In urma controalelor, s-au dat amenzi contraventionale in valoare totala de peste un milion de lei si 60 de sanctiuni cu avertisment. Au fost ridicate 12 certificate de clasificare pentru unitatile de cazare si a fost retrasa o licenta de turism.
„Nu ne-am propus sa introducem panica in agentii economici si nici sa ii obligam ca, de teama amenzilor, sa-si inchida afacerile. Ne dorim, insa, ca turismul sa se bazeze pe respectul fata de client, pe servicii de calitate si un raport corect intre pret si beneficii. Ne dorim ca in destinatiile traditionale de vacanta sa functioneze cat mai multi agenti economici, insa nu putem fi de acord cu incalcarea legislatiei in vigoare sau cu abateri de la aceasta. Nu vom amenda vreodata agentii economici aflati in legalitate. Si nici pe cei carora le pasa de clientii lor’, a spus Mirela Matichescu.
Inspectorii ANT sunt, conform sefei institutiei, echidistanti, iar balanta nu se va inclina „niciodata in favoarea unui client care incearca sa faca abuz’ de un agent economic corect.
Printre principalele deficiente constatate de inspectorii ANT s-au aflat nerespectarea obligatiilor asumate prin contractului incheiat cu turistii si nerespectarea criteriilor in baza carora s-au eliberat licentele, functionarea structurilor de cazare si alimentatie publica fara detinerea certificatului de clasificare, functionarea cu o alta structura a spatiilor decat cea stabilita prin certificatul de clasificare.
„Sunt constienta ca pot aparea situatii extreme, mai ales in aceasta perioada a vacantelor, cand fluxul de turisti este foarte mare, si nu exclud niciuna dintre categorii. As vrea sa fiu foarte clara. Nu intotdeauna are dreptate turistul. Cum nici proprietarul de hotel nu poate avea intotdeauna dreptate. Singurul instrument prin care putem reglementa o anumita situatie este legea. Si fac apel sa o respectam, indiferent daca suntem agenti economici sau turisti’, a mai spus Mirela Matichescu.
Reprezentantii industriei de turism, ai ANT si cei ai ANPC au avut, la Constanta, o conferinta comuna privind starea litoralului romanesc.
Sursa: Agerpres