Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) transmite că în primele şase luni ale anului au fost înregistrate 4.896.707 apeluri la Serviciul de urgenţă 112, cu 14,33% mai puţine faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
„Cetăţenii au sunat mai responsabil la numărul 112 în acest an, apelurile non-urgente fiind în scădere cu 18,31% în comparaţie cu perioada similară din 2019. Peste jumătate dintre apelurile de urgenţă au fost transferate către Ambulanţă”, arată un comunicat al STS transmis AGERPRES.
Astfel, conform statisticilor Serviciului de Telecomunicaţii Speciale (STS), administratorul Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă (SNUAU), în perioada ianuarie – iunie 2020, din totalul de 4.896.707 apeluri, un număr de 2.669.464 apeluri au reprezentat urgenţe (54,52%), iar 2.227.243 au fost apeluri non-urgente (45.48%).
STS apreciază că, în contextul pandemiei COVID-19, „este remarcabil că, şi în acest context, numărul de apeluri non-urgente a scăzut, ceea ce demonstrează că cetăţenii au înţeles importanţa apelării responsabile a numărului unic de urgenţă”.
În prima jumătate a acestui an, cetăţenii din zona Bucureşti-Ilfov au apelat cu cea mare responsabilitate Serviciul de urgenţă 112, aproape 64,89% din totalul apelurilor reprezentând urgenţe reale pentru care s-au alertat agenţiile specializate de intervenţie (Ambulanţă, ISU-SMURD, Poliţie, Jandarmerie).
Sunt însă şi judeţe unde ponderea apelurilor non-urgente este foarte ridicată, arată STS: Gorj (65,90%), Harghita (64,21%) şi Mureş (61,49%) şi reaminteşte cetăţenilor să sune la 112 doar când au cu adevărat o urgenţă.
La nivel naţional, cele mai multe apeluri sunt preluate de către operatorii STS din cadrul Centrului 112 Bucureşti-Ilfov – 747.518 apeluri. Pe locul al doilea ca număr al apelurilor efectuate de către cetăţeni la numărul de urgenţă 112 se situează judeţul Iaşi, cu un total de 228.082 apeluri, din care 64,19% au fost apeluri de urgenţă. Cel de-al treilea judeţ ca număr de apeluri la 112 este Constanţa, cu un total de 198.609 apeluri, dintre care 47,89% reprezentând urgenţe.
În funcţie de agenţiile specializate de intervenţie către care operatorii STS au transferat apelurile, situaţia se prezintă astfel: Ambulanţă – 54,03% (1.770.037 apeluri), urmate de Poliţie – 23,29% (762.853 apeluri), ISU-SMURD -17,70% (579.682 apeluri), Jandarmerie – 4,33% (141.972 apeluri) şi alte agenţii – 0,65% (21.269 apeluri).
În contextul pandemiei de COVID-19, operatorii STS au preluat 70.338 de apeluri prin care cetăţenii semnalau simptome ale virusului, faptul că s-au întors din zone de focar, au intrat în contact cu persoane confirmate pozitiv sau că au cunoştinţă de încălcări ale restricţiilor stabilite de autorităţi.
În foarte multe cazuri, cetăţenii au sunat la numărul unic de urgenţă 112 pentru a afla informaţii despre noul coronavirus, fără a avea urgenţe reale. În acest sens, STS aminteşte că a fost operaţionalizat numărul TELVERDE – 0800.800.358, linie telefonică alocată strict pentru informarea cetăţenilor despre COVID-19.
Conform noii legislaţii adoptate la sfârşitul lunii martie a.c., apelarea abuzivă a Serviciului de urgenţă 112 se pedepseşte cu amenzi cuprinse între 1.000 şi 2.000 de lei sau cu prestarea de la 100 la 200 de ore de activităţi în folosul comunităţii, iar alertarea falsă a agenţiilor de intervenţie se sancţionează cu amendă de la 2.000 la 4.000 de lei sau cu prestarea de la 200 la 400 de ore de activităţi în folosul comunităţii, arată reprezentanţii STS. AGERPRES