Şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă (DSU), secretarul de stat Raed Arafat, a anunţat că, în urma lucrărilor Comitetului interministerial privind sistemul 112, sunt 14 măsuri pe termen scurt, mediu şi lung, în ceea ce priveşte şapte dintre acestea fiind făcute progrese. Ele se referă, între altele, la implementarea tehnologiei de tip AML pentru localizarea apelanţilor, identificarea celor care sună la 112 de pe cartele preplătite, deschiderea numărului scurt 114 care, în timp ce persoana sună la 112, transmite un mesaj privind locaţia acesteia.
Şeful DSU, Raed Arafat, a declarat, vineri seară, într-o conferinţă de presă pe tema raportului de etapă privind rezultatele lucrărilor Comitetului Interministerial privind sistemul apelurilor de urgenţă 112, că sunt 14 măsuri prevăzute, pe unele fiind făcute progrese.
Prima dintre acestea vizează modificarea cadrului normativ şi a fost realizată prin adoptarea OUG 62/2019.
„Principalele modificări aduse legislaţiei în vigoare vizează implementarea tehnologiei de localizare pe baza informaţiilor obţinute la nivelul terminalului mobil inclusiv tehnologie de tip AML, care va putea oferi salvatorilor informaţii de localizare mult mai precise, aceste elemente generând o reducere semnificativă a timpului de gestionare a urgenţei şi implicit a timpului de răspuns la situaţiile de urgenţă”, a spus Arafat.
Arafat a menţionat şi identificarea utilizatorilor de cartelă pre-pay atunci când apelează numărul de urgenţă 112, procesarea mai rapidă a urgenţei şi facilitarea localizării acestor apelanţi.
A două măsură vizează încheierea unor protocoale de colaborare cu Google şi Apple pentru stabilirea condiţiilor tehnice de implementare a sistemului AML în România.
De asemenea, o altă măsură se referă la reconfigurarea infrastructurii operatorilor de telefonie mobilă pentru asigurarea transmiterii datelor de localizare către sistemul naţional de apel unic de urgenţă 112.
„Totodată, s-a solicitat operatorilor mobili deschiderea numărului scurt 114, despre care s-a vorbit, astfel încât să se poată testa şi valida interfeţele de interconectare configurate în baza specificaţiilor primare primite de la Google şi de la Apple. Numărul 114 nu este un număr care să fie format de cetăţean, este un număr care în paralel cu apelarea 112 pleacă prin el mesajul care dă locaţia persoanei prin sistemul AML. Este un număr care telefonul îl apelează automat şi trimite acolo poziţia persoanei care a apelat 112. Dar trebuie să fie activat şi testat”, a explicat Arafat.
Măsura a patra vizează reglementarea unei alternative de localizare a apelanţilor până la implementarea facilităţii AML prin promovarea aplicaţiei Apel 112, dezvoltată la nivelul STS.
A cincea măsură vizează reducerea timpului de răspuns şi eliminarea disfuncţionalităţilor de comunicare de la nivelul dispeceratelor agenţiilor specializate în intervenţii de urgenţă, prin integrarea dispeceratelor acestora şi a Centrului Unic de Apel de Urgenţă.
„În acest sens, s-a realizat o analiză a spaţiilor şi dotării actuale, fiind verificată infrastructura necesară în vederea derulării procesului de integrare, cu investiţii minime şi în termen scurt, pînă la finalul anului 2019, la nivelul a 14 judeţe, judeţele fiind Arad, Bihor, Bistriţa, Botoşani, Brăila, Cluj, Dolj, Giurgiu, Iaşi, Maramureş, Sălaj, Sibiu, Suceava şi Vâlcea, la care se adaugă şi cele existente deja, şi anume Mureş, Hunedoara şi Bucureşti”, a mai spus Arafat.
A şasea măsură vizează constituirea unor centre pentru pregătirea personalului în vederea preluării tuturor tipurilor de urgenţe, indiferent de agenţia din care face parte dispecerul.
Arafat a spus că astfel de centre sunt deja la Bucureşti şi Mureş, cu simulatoare, iar printr-un proiect româno-elveţian au fost instruite 14 persoane care vor deveni formatori. De asemenea, se vizează formarea a peste 600 de dispeceri.
Măsura şapte vizează modernizarea infrastructurii sistemului naţional de apel unic de urgenţă 112 cu actualele facilităţi tehnice.
El a spus că alte măsuri sunt pe termen mediu şi lung, progrese fiind făcute pe cele şapte măsuri detaliate.
De asemenea, pe lângă cele 14 anunţate, a fost introdusă o a 15-a măsură – elaborarea propunerilor legislative necesare îndeplinirii de către STS a calităţii de integrator pentru serviciile de comunicaţii la puncte mobile cu acces prioritar şi, în condiţiile legi, de furnizare de reţele şi servicii de comunicaţii electronice pentru instituţiile cu rol în situaţiile de urgenţă.