Tabloul „Mona Lisa”, pictat de Leonardo da Vinci la inceputul secolului al XVII-lea, si „Mona Lisa de la Prado”, cea mai veche copie cunoscuta a celebrei picturi, ar putea alcatui prima imagine 3D din istorie, care se creeaza atunci cand se suprapun imaginile celor doua lucrari.
Potrivit huffingtonpost.com, cercetatorii germani Claus-Christian Carbon si Vera Hesslinger, autorii unui studiu despre „Mona Lisa”, au ajuns la aceasta teorie dupa ce au analizat, unul langa altul, tabloul pictat de Leonardo da Vinci, pastrat la Muzeul Luvru, si copia acestuia, realizata in aceeasi epoca cu originalul si in atelierul celebrului pictor de catre unul dintre elevii sai, aflata la Muzeul Prado din Madrid. Aceasta lucrare a fost autentificata in 2012 si este cunoscuta ca „Mona Lisa de la Prado”. Cei doi cercetatori sustin ca exista o usoara schimbare de perspectiva intre cele doua picturi, ceea ce inseamna ca portretele au fost realizate din puncte de observatie diferite.
„Cand am analizat pentru prima oara cele doua tablouri alaturate, a fost evident ca exista o diferenta foarte mica, dar clara, de perspectiva”, a declarat Claus-Christian Carbon, de la Universität Bamberg din Germania, pentru revista Live Science.
„Acest lucru este vizibil daca observati scaunul pe care sta Gioconda: in versiunea de la Prado, se poate vedea capatul scaunului din fundalul picturii, ceea ce nu se poate observa in versiunea de la Luvru, deoarece pictorul versiunii de la Prado a privit inspre Mona Lisa mai din stanga decat pictorul versiunii de la Luvru”, se arata in studiul expertilor germani.
Intrigati de aceasta observatie, Carbon si Hesslinger au decis sa calculeze pozitiile pe care pictorul (sau pictorii) le-au adoptat pentru a picta fiecare versiune a Mona Lisei. Acestia au descoperit ca diferenta orizontala intre cele doua picturi era de aproximativ 6,9 centimetri, distanta care, intamplator sau nu, este foarte apropiata de distanta medie dintre ochii unei persoane. Ipoteza conform careia cele doua tablouri ar putea alcatui o imagine 3D se bazeaza pe faptul ca fiecare dintre ochii umani percepe obiectele din perspective diferite, trimitand doua imagini separate, bidimensionale, catre creier, pentru a fi transformate intr-o reprezentare tridimensionala. Aceasta este imaginea pe care o „vedem”.
In mod similar, Carbon si Hesslinger presupun ca cele doua perspective folosite pentru pictarea „Giocondelor” de la Luvru si Prado ar putea alcatui o imagine 3D. In momentul in care informatiile vizuale se suprapun, observatorul obtine o capodopera stereoscopica.
Cercetatorii au utilizat o anaglifa rosu si cyan – bazata pe fotografierea suprapusa a ambelor fotograme, pentru a obtine imaginea in relief a obiectului fotografiat – a mainilor Giocondei. In urma acestei tehnici, cercetatorii au putut vedea mainile Giocondei fara ochelari 3D, dar cu efectul in relief oferit de stereografie. Cu toate acestea, nu se poate stabili cu certitudine daca observatiile efectuate de Claus-Christian Carbon si Vera Hesslinger sunt pura coincidenta sau daca Leonardo da Vinci, care a studiat anatomia ochiului uman si a scris despre viziunea monoculara si binoculara, a creat intentionat prima tehnologie stereoscopica din istorie.
Portretul Mona Lisei este o pictura in ulei realizata pe un panou din lemn de plop, intre anii 1503 si 1505, si o reprezinta cel mai, probabil, pe nobila florentina Mona Lisa del Giocondo. „Gioconda” este unul dintre putinele tablouri atribuite cu certitudine artistului Leonardo da Vinci.
Cunoscut atat datorita inventiilor sale, precum si datorita studiilor de anatomie care au dus la descoperirea unor detalii fascinante despre simetria corpului uman, cel mai reprezentativ desen in acest sens fiind „Omul Vitruvian”, Leonardo da Vinci (1452 – 1519) este, fara indoiala, o personalitate inaintea vremurilor sale si un geniu universal. Modul de gandire si descoperirile sale continua sa uimeasca si in prezent, dupa mai bine de 500 de ani.
Sursa: Mediafax