Contractul cu Bechtel privind constructia Autostrazii Transilvania a fost reziliat, statul roman urmand sa plateasca firmei americane suma de 37,2 milioane de euro, a declarat, aseara, 29 mai ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructura de Interes National si Investitii Straine, Dan Sova. Potrivit acestuia, negocierile s-au finalizat in cursul serii de miercuri, iar suma va fi prevazuta in buget dupa rectificarea din luna iulie.
„Pentru a face negocierea, a trebuit sa platim si datoriile lasate de doamna Boagiu pentru Bechtel, in suma de 50 de milioane de euro, pe care le-am platit in luna aprilie. Deci, a trebuit sa platim datorii istorice lasate din 2011 de d-na Boagiu, ca sa putem intra in reziliere. Acesti bani vor fi prevazuti dupa rectificarea din luna iulie si vor fi platiti in cursul acestui an”, a afirmat Sova, la Antena 3.
Ministrul delegat a precizat ca cele 37,2 milioane de euro nu vor afecta in niciun fel bugetul, deoarece vor proveni din suma pentru investitii ce se aloca sectorului transporturi. „Nu va afecta cu nimic, pentru ca vor fi din suma pentru investitii care se aloca pentru transporturi. Si, asa cum a trebuit sa platim 50 de milioane de euro, asa cum a trebuit sa platim 680 de milioane de euro lasate datorii de Guvernul Boc si Ungureanu la drumuri – si le-am platit integral de la 1 ianuarie si pana astazi – asa cum am platit toate aceste datorii, asa vom plati si aceste 37 de milioane, ca sa curatam odata locul si sa fie lumina si in domeniul asta, al transportului rutier. Probabil ca daca ar fi negociat doamna Boagiu, rezilierea ar fi costat un miliard de euro”, a subliniat el.
Dan Sova a adaugat ca peste doua saptamani Corpul de Control al premierului va demara o ancheta in cazul Bechtel si va verifica tematic acest contract, iar concluziile vor fi facute publice. De asemenea, dupa finalizarea formalitatilor de reziliere, contractul va fi desecretizat, a mai spus ministrul. Intrebat cand crede ca Autostrada Transilvania va fi finalizata, Dan Sova a refuzat sa avanseze un termen.
„Nu vreau sa inaintez un termen. Pot sa va spun ca noi, incepand de luna viitoare, ne vom ocupa in mod transparent si va fi public, se vor face eforturi mari pentru a declansa aceste concesiuni. Noi trebuie sa indreptam lucruri gresite intr-o perioada de 10 ani. Nu este un lucru foarte usor. Munca la care am pornit este foarte dificila, dar daca am reusit acest prim pas, care a fost rezilierea. Vor urma altii la fel de importanti sau mai importanti. Am pornit pe un drum, va fi dificil, dar speram sa il ducem pana la capat„, a incheiat Sova.
Constructia tronsonului Brasov – Bors al Autostrazii Transilvania a inceput in 2004, in baza unui contract cu o valoare de 2,2 milioane de euro, incheiat cu compania Bechtel. Lucrarile au fost intrerupte la jumatatea lui 2005, atunci cand s-a declansat o actiune de reanalizare a contractelor incheiate de guvernarea anterioara. Ulterior, lucrarile au fost reluate.
Compania Bechtel a finalizat pana in prezent 52 de kilometri de autostrada intre Turda si Campia Turzii din totalul de 415 cat prevedea contractul. Termenul initial de finalizare a fost stabilit pentru anul 2011 si prelungit cu un an din cauza intreruperilor lucrarilor in 2005. Intre timp, Bechtel a renuntat la partea de autostrada intre Targu Mures si Brasov. Dupa 11 ani de la semnarea contractului, statul roman are 52 de kilometri de autostrada in functiune si 1,4 miliarde de euro deja platite.
Sursa: Agerpres