In varianta adoptata de senatori, ANI a devenit o institutie viabila, dupa ce deputatii au fost tinta unor critici aspre din partea societatii civile, potrivit careia acestia ar fi "golit de continut" aceasta institutie, considerata necesara in lupta anticoruptie, informeaza Rompres.
Senatul a stabilit competentele inspectorilor de integritate in verificarea averilor si nu a declaratiilor de avere, cum decisesera deputatii. Totodata, senatorii au acceptat propunerea ministerului justitiei si au stabilit ca, in cazul in care inspectorii ANI constata existenta unei diferente vadite intre averea dobandita pe parcursul exercitarii mandatului sau a functiei si veniturile realizate in aceeasi perioada, pot sesiza instanta competenta (de contencios administrativ) in vederea confiscarii partii ilicite de avere. Senatul a stabilit ca diferenta vadita este cea care depaseste o diferenta de 10% intre averea existenta si veniturile realizate, dar nu mai putin decat echivalentul a 10.000 de euro.
Senatorii au acceptat, de asemenea, un alt amendament al ministerului justitiei, prin care persoanele in legatura cu care instantele au constatat un conflict de interese sau o stare de incompatibilitate au interdictia de a ocupa, timp de trei ani, dupa demitere sau pierderea mandatului, o functie publica (cu exceptia celor alese).
Potrivit legii adoptate de senatori, ANI este o autoritate "independenta, aflata sub controlul Senatului", exercitat prin prezentarea unui raport anual, respingerea acestuia ducand la demiterea conducerii.
Textul prevede ca ANI este condusa de un presedinte si doi vicepresedinti, numiti in functie de catre Senat, prin concurs sau examen, la propunerea Consiliului National de Integritate (CNI), pentru un mandat de patru ani, care poate fi reinnoit.
Legea prevede 39 de categorii de persoane – demnitari, functionari publici, inclusiv conducerea si personalul ANI, magistrati si lideri sindicali care au obligatia declararii averilor si a intereselor. Presedintii, vicepresedintii, secretarii si trezorierii federatiilor si confederatiilor sindicale au fost inclusi, "in ultimul moment", printre persoanele care intra sub incidenta legii, prin adoptarea de catre plenul Senatului a unui amendament respins in comisiile de specialitate.
ANI isi indeplineste atributiile din oficiu sau, dupa caz, la sesizarea oricarei persoane fizice sau juridice interesate. Inspectorii de integritate vor putea solicita, pe parcursul verificarilor, tuturor institutiilor si autoritatilor publice implicate, precum si altor societati comerciale publice sau private, documentele sau informatiile de care au nevoie. Acestea sunt obligate sa puna la dispozitia ANI informatiile cerute, in termen de 10 zile, daca solicitarea este "intemeiata".
In cazul in care constata o incalcare a legislatiei fiscale, inspectorii ANI sesizeaza organul fiscal, iar daca are indicii sau probe temeinice privind savarsirea unor infractiuni, sesizeaza organele de urmarire penala. Printre atributiile inspectorilor de integritate este prevazuta, de asemenea, verificarea depunerii la timp a declaratiilor de avere, prevedere a carei nerespectare se sanctioneaza contraventional cu amenda.
Sursa: Ioana Osan