Reprezentantii locali ai celor doi operatori de telefonie mobila nu au dorit sa faca nicio declaratie oficiala in legatura cu garantia perceputa clientilor din Baia Sprie. Ei au recunoscut ca au probleme cu datornicii, in special cu cei din cartierele marginase ale orasului, si chiar au aratat ca si in alte localitati maramuresene sunt incluse pe ”harta de risc” a datornicilor.
Vanzatori din magazinele de telefonie mobila au declarat, sub protectia anonimatului, ca s-au luat masuri de siguranta suplimentare din cauza numarului mare de ”tepe” inregistrate in ultima perioada. Unii dintre ei au dezvaluit si cateva din metodele prin care maramuresenii au tras pe sfoara cei doi operatori, Orange si Vodafone.
De exemplu, un grup de aproximativ 15 persoane s-a prezentat la un magazin si a cerut sa incheie contract in nume personal. Oamenii au fost convinsi sa semneze actele de o persoana care le-a spus ca nu vor avea nicio cheltuiala pe viitor si care, de altfel, a si achitat contravaloarea telefoanelor si abonamentul cerut in avans de dealer. Fiecare membru al ”lantului” a primit cateva sute de lei pentru ”semnatura” pe contract, iar capul retelei s-a ales cu ”grosul” banilor din vanzarea aparatelor.
Maramuresenii au folosit si alte metode de a escroca firmele, iar in final operatorii de telefonie mobila s-au trezit cu un vraf de facturi neplatite. Cei care sunt buni platnici au ajuns in fata unei situatii deloc placute, pentru ca au fost bagati in aceeasi oala cu sarlatanii. In situatii ingrate au fost pusi mai ales localnicii din Baia Sprie care au fost obligati sa plateasca garantii chiar si de 200 de euro ca sa poata avea contract cu unul din cei doi mari operatori de telefonie mobila.
Unii au renuntat, pentru ca nu au avut bani, altii s-au reorientat. „Am preferat sa-mi fac abonament la alta firma care ofera servicii de telefonie mobila. Taxa perceputa la Orange sau Vodafone mi se pare indreptatita, dar este prea mare pentru buzunarul meu”, a declarat S.D., o tanara din Baia Sprie.
Garantia impusa i-a facut pe unii sa se considere ”paria” ai societatii. In momentul incheierii contractului, acestora le este perceputa o taxa suplimentara cu titlu de depozit. Suma variaza in functie de tipul de abonament si de operatorul de telefonie mobila. Aceasta porneste de la 60 de lei noi si poate ajunge pana la 200 de euro.
Comerciantii se justifica spunand ca doar asa pot stavili fraudele, pentru ca in acest fel se face o selectie a clientelei inca din magazin. Cei care insala ”vigilenta” operatorilor nu scapa insa prea usor daca intarzie prea mult cu plata abonamentului.
Toti rauplatnicii de la Orange si Vodafone sunt trecuti la ”index”, iar in cazul in care o persoana a avut „probleme” nicio alta cu domiciliul la adresa din contract nu poate incheia abonament fara garantie pentru ca ”nu mai este de incredere”.
Sursa: Dan Horvat