Primaria Baia Mare a pus in functiune de luni, 26 mai, sistemul electronic de plata a impozitelor si taxelor locale, inclusiv a amenzilor, care permite plata acestora cu cardul direct pe internet de pe site-ul institutiei. Cristian Lici, seful serviciului Informatica din cadrul Primariei Baia Mare, a declarat ca sistemul electronic este unic in tara, iar acesta va putea fi accesat de la adresa baimarecity.ro, sectiunea Servicii online – Impozite si taxe. Orice contribuabil poate folosi Sistemul electronic de consultare si plata a taxelor si impozitelor locale dupa autentificare, iar parola este necesara doar daca trebuie sa declare informatii confidentiale.
Cristian Lici este convins de succesul noului sitem, precizand ca in afara simplificarii procedurilor un alt avantaj il reprezinta faptul ca este disponibil 24 de ore pe zi, 7 zile pe saptamana si nu se percepe comision la efectuarea tranzactiei.
”Primaria noastra este prima din tara care aplica acest sistem. Acesta inlocuieste vechiul program de plati, este mult simplificat si permite nu doar achitarea impozitelor, ci si a amenzilor de circulatie ori de parcare. Sunt convins ca va fi de real ajutor, pentru ca, de exemplu, persoanele aflate in afara tarii vor putea sa isi achite impozitele si taxele doar cu cardul si fara sa plateasca vreun comision”, a declarat Cristian Lici.
Orice contribuabil va putea accesa sistemul electronic de consultare a taxelor si impozitelor locale dupa autentificare, care se va face pe baza de CNP, in cazul persoanelor fizice, sau CUI, pentru persoanele juridice. Sistemul va permite plata amenzilor contraventionale si de circulatie doar pe baza datelor din procesul verbal cu verificarea incadrarii in termenul de 48 de ore.
Parola nu va fi obligatorie decat in cazul in care contribuabilii vor dori sa consulte date cu caracter confidential despre obiectele impozabile, dupa cum a precizat Cristian Lici. El a aratat ca, in aceste conditii, contribuabilii trebuie sa obtina acceptul de logare la sistem printr-o cerere depusa la Centrul de Informare pentru Cetateni din cadrul Primariei Baia Mare.
Noul sistem beneficiaza de elemente de securizare pentru evitarea fraudarii conturilor de plata si a intrarii frauduloase in sistem, recunoscute pe plan international, dupa cum au precizat administratorii retelei. Acestea sunt certificata de procesatorii autorizati pentru efectuarea de plati electronice in Romania si se bazeaza pe standardul 3D Secure.
Sistemul ofera date despre debitele restante si majorarile de intarziere calculate la zi. Se accepta la plata orice card de debit sau credit tip VISA, VISA Electron, MASTERCARD sau Maestro, emis de orice banca. Administratorii au precizat ca persoanele care vor utiliza sistemul nu au de motive sa isi faca probleme in privinta securitatii datelor, pentru ca datele de identificare ori cele legate de conturile bancare nu vor fi stocate nicaieri.
Primaria Baia Mare a avut functional si pana acum un sistem electronic de plata, dar acesta nu a avut succes din cauza ca inainte de efectuarea operatiunilor contribuabilii erau obligati sa faca mai mult multe drumuri la sediul institutiei ca sa poata obtine dreptul de a folosi aplicatia de plata online.
Utilizarea sistemului online de plata a taxelor si impozitelor locale al Primariei Baia Mare
I. Conectarea la Sistem
a. Accesati pagina primariei www.baiamarecity.ro
b. Alegeti din meniu „Impozite si taxe” de la Servicii on-line
c. In pagina „Impozite si taxe” accesati butonul „Aplicatia Taxe si Impozite Online – plata online”
d. Autentificarea se face pe baza de CNP sau CUI (Obs. Parola nu este obligatorie, astfel incat dupa introducerea datelor de identificare este suficient sa faceti click pe Enter ori butonul de intrare in sistem)
ATENTIE: Pentru accesul la informatii detaliate despre obiectele impozabile aflate in proprietatea contribuabilului aveti nevoie de o parola. Parola se poate obtine de la Primaria Municipiului Baia Mare, Centrul de Informare pentru Cetateni (C.I.C.), str. Gh.Sincai, nr. 37, parter, pe baza unui formular de inregistrare in sistem.
II. Plata electronica
Conditia necesara si suficienta pentru ca un utilizator al sistemului sa poata efectua plati ale taxelor si impozitelor locale prin internet este existenta unui card valid, emis sub sigla VISA, VISA Electron, MASTERCARD sau Maestro, card care sa accepte plata pe internet. Nu se impune nici o restrictie despre banca emitenta a cardului.
Pasi pentru efectuarea platii online:
1. Se face conectarea la sistem (pasul I)
2. Accesati butonul „Plata Online”
3. Pagina de consultare a datoriilor permite, printr-o interfata de tip checkboxes, selectarea acelor categorii de taxe si impozite si sumele aferente, care se doresc a fi platite. Modul de calcul si stingere a datoriilor respecta legislatia in vigoare.
4. Dupa selectarea categoriilor de impozit si a sumelor care vor fi achitate, se actioneaza butonul „Plata Online”. Se va efectua un centralizator al taxelor si impozitelor dupa care va fi nevoie de inca o actionare a butonului „Plata Online”.
5. Dupa confirmarea intentiei de plata se va efectua redirectarea de pe paginile de consultare electronica a taxelor si impozitelor locale – proprietare a Primariei Municipiului Baia Mare – pe pagina securizata unde se completeaza datele cardului cu care se va efectua tranzactia financiara. Confidentialitatea acestor date este garantata de standardele internationale in vigoare.
Sistemul de gestiune electronica a taxelor si impozitelor locale nu stocheaza sub nici o forma nici o informatie despre datele cardului cu care se efectueaza tranzactia, datele proprietarului cardului, sumele disponibile in debit, codurile de activare sau codurile inscrise pe card. Aceste informatii sunt procesate exclusiv in pagina certificata 3D Secure, proprietara a ROMCARD, unicul organism abilitat pentru verificarea datelor de card, validarea acestora, validarea tranzactiei finaciare si derularea finala a tranzactiei electronice in Romania.
6. Confirmarea finala a platii va conduce la o verificare a corectitudinii datelor cardului, urmata de o validare sau invalidare a tranzactiei. In cazul unei tranzactii validate, se va face redirectarea catre paginile Primariei Municipiului Baia Mare, pagina pe care se va afisa tranzactia efectuata drept plata in asteptare. In cazul invalidarii tranzactiei, actiunea nu va avea nici un efect asupra debitelor sau platilor dumneavoastra.
ATENTIE: Soldul se va diminua corespunzator sumelor achitate cu o intarziere de cateva zile, intarziere data de procedurile de decontare interbancare. Din acel moment, inregistrarile care apar drept „Plati in procesare” se vor transforma in „Plati anterioare”.
Sursa: Meda Muntean