Un accident rutier s-a petrecut în dimineaţa zilei de joi, 10 octombrie, pe str. Gării din Baia Mare.
Vizavi de Autogara Baia Mare, un autoturism Opel a lovit o persoană care se deplasa cu o trotinetă electrică.
Se pare că bărbatul a ieşit de pe trotuar, a trecut pe trecerea de pietoni cu intenţia de a continua deplasarea pe strada în momentul în care a fost surprins.
Credit foto Roxana Cutureanu / Radare Maramureş
Tot ce trebuie ştiut despre circulaţia cu trotinete electrice
Pentru prima dată în România, trotinetele electrice vor fi reglementate printr-o lege care vizează modificarea Codului rutier. Modificarea este prevăzută într-un proiect de lege care va ajunge la votul senatorilor cu propunere de adoptare, dar care se va aplica după ce va trece de întreg procesul legislativ. Astfel, prin aceste modificări, conducătorii trotinetelor electrice vor putea circula legal pe drumurile publice. Cei ce nu vor respecta regulile privind circulația trotinetelor electrice vor putea fi sancționați cu amenzi de peste 1.000 de lei.
Proiectul de lege pentru modificarea și completarea OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, prin care se va reglementa și circulația cu trotinetele electrice, a primit raport favorabil de adoptare și va ajunge curând la votul senatorilor. În principiu, cei care utilizează o astfel de modalitate de transport vor trebui să urmeze aceleași reguli ca bicicliștii. Pentru ca prevederile să se aplice, proiectul trebuie adoptat de Parlament, promulgat de președintele țării și publicat în Monitorul Oficial.
Propunerea legislativă prevede că, pentru a putea conduce o trotinetă electrică, la fel ca în cazul bicicletelor, conducătorul trebuie să aibă vârsta de cel puțin 14 ani. O reglementare introdusă expres prin această propunere legislativă va fi obligația minorilor sub 16 ani de a purta cască de protecție. Această obligație se va aplica atât în cazul trotinetelor electrice, cât și în cazul bicicletelor.
De asemenea, trotinetele electrice vor trebui echipate cu mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente. În caz contrar, circulația acestora pe timpul nopții va fi interzisă.
O altă obligație pe care o vor avea cei care le utilizează va fi de a circula pe pistele de biciclete (în cazul în care drumul respectiv este prevăzut cu așa ceva) sau, dacă acestea nu există, cât mai aproape de partea dreaptă a drumului.
Cei care nu vor respecta normele de circulație a trotinetelor electrice stabilite prin acest proiect de lege vor fi sancționați cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancțiuni, respectiv între șase și opt puncte de amendă (un punct de amendă este 145 de lei, ceea ce înseamnă că amenzile ar putea ajunge chiar și la 1.160 de lei).
Prin proiectul de lege va fi propusă și o definiție a trotinetei electrice, respectiv „vehicul cu două sau trei roți, a cărui viteză maximă prin construcție nu depășește 40 km/h și care este echipat cu un motor electric a cărui putere nominală continuă maximă nu depășește 2 kW”. În prezent, trotinetele electrice (cele care depășesc, din fabricație, 25 km/h) intră în categoria mopedelor, pentru care este nevoie de un carnet de conducere categoria AM. Prin această reglementare, trotinetele electrice vor fi o categorie de sine stătătoare, iar pentru utilizarea lor nu va fi nevoie de carnet de conducere.
Reglementarea circulației trotinetelor electrice s-a anunțat încă din luna iunie, printr-o declarație de presă trimisă Camerei Deputaților chiar de unul dintre inițiatorii proiectului legislativ.
Atenție! Prevederile acestui proiect legislativ nu se aplică încă. Pentru a intra în vigoare, trebuie adoptat de Parlament, promulgat de președintele țării și publicat în Monitorul Oficial.