Starea de nemultumire persista la Sapanta, unde atat comunitatea ortodoxa, cat si cea greco-catolica este nemultumita de modul in care se discuta despre proiectul de reabilitare a bisericii din Cimitirul Vesel. In vreme ce greco-catolicii cer oprirea oricaror lucrari, ortodocsii sustin ca este imposibil pentru ca incetarea lucrului nu ar duce decat la degradarea si mai accentuata a lacasului de cult. In afara acestor neintelegeri, un fapt mult mai grav il reprezinta tot mai desele acuze de epurare religioasa si culturala aduse statului roman de catre greco-catolici si care pot oricand sa duca la izbucnirea unui conflict interconfesional la Sapanta.
Preotul paroh greco-catolic din Sapanta, Grigor Mihai, a precizat ca actiunea de reabilitare a bisericii din incinta Cimitirului Vesel face parte din actiuni fatise indreptate impotriva comunitatii pe care o pastoreste. ”Se poate vedea ca greco-catolicii din Sapanta sunt supusi la un proces de epurare culturala si religioasa facut din initiativa sau acceptul reprezentantilor Statului Roman”, a reclamai el.
El a aratat ca se vor face demersuri nationale si internationale pentru ca ”discriminarea pe criterii religioase si presiunile psihologice impotriva noastra sa inceteze, iar legea sa fie aplicata la Sapanta in mod egal pentru toti”, facand referire la faptul ca greco-catolicii nu au intrat in posesia lacasului de cult care li se cuvine de drept. Acesta a aratat ca exista documnete care atesta proprietatea lor asupra bisericii si mai multor terenuri in detrimentul comunitatii ortodoxe din Sapanta.
”Atat biserica din Cimitirul Vesel, cat si terenul din jurul bisericii, pe care s-a constituit cimitirul, au fost si sunt proprietati greco-catolice. Lacasul de cult din „Cimitirul Vesel” a fost construit in anul 1886 si nu a fost expropriat niciodata, iar aceasta pentru ca actele de carte funciara se gaseau din 1918 in Cehoslovacia, iar apoi, din 1945, in Ucraina (Uniunea Sovietica), la Tribunalul Tiaciv (Teceu), asa incat autoritatile din Romania nu s-au mai complicat cu exproprierea. Din anul 1948 si pana in prezent Biserica Ortodoxa Romana a folosit edificiul fara acte, ca posesor precar”, a explicat preotul Grigor Mihai.
Acesta a mai aratat ca ideea “Cimitirului Vesel” din Sapanta a fost pornita de catre Stan Ioan Patras in anul 1935, dar ca in 1940, la sugestia preotului greco-catolic Grigore Ritiu, crucile au devenit mai late si s-a scris pe ele un epitaf in limba romana pentru pastrarea limbii romane, tara fiind atunci sub ocupatie maghiara. ”Primii vizitatori ai “Cimitirului Vesel” au fost chiar locuitorii comunei, care pe timpul ocupatiei hortyste veneau la cimitir ca la o biblioteca pentru a nu uita sa citeasca in limba romana”, a mai aratat Grigor.
Preotul a spus ca de-a lungul anilor au fost mai multe sicane, una dintre cele mentionate fiind chiar reabilitarea inceputa la lacasul de cult. ”Daca in opinia Bisericii Ortodoxe Romane complexul patrimonial „Cimitirul Vesel”, asa cum este cunoscut cimitirul si biserica, „nu este deosebit de valoros”, dupa cum a declarat purtatorul de cuvant al Episcopiei Ortodoxe a Maramuresului, pr. Cristian Stefan, pentru noi este si dorim sa-l salvam si sa-l pastram pentru generatiile viitoare”, a spus acesta, aratand ca nu greco-catolicii nu vor sa ii scoata in drum pe ortodocsi pentru ca oricum acestia din urma au o biserica in Sapanta.
Sursa: Meda Muntean