Black Friday este inedit anul acesta. Vine cu oferte de pandemie: reduceri la echipamente de protecție, inclusiv la testele Real Time – PCR, dar și cu reduceri de 50% la închirierea rulotelor. Cu alte cuvinte, este un Black Friday adaptat la nevoile momentului: se adresează și celor care vor să se protejeze de virus sau să muncească la distanță de oriunde din țară.
La acestea se adaugă, bineînțeles, reduceri la telefoane și alte tipuri de gadget-uri, electrocasnice, haine sau obiecte pentru grădină.
În iureșul ofertelor, cumpărătorii trebuie să fie atenți să nu fie păcăliți. Dacă o ofertă pare prea bună pentru a fi reală, specialiștii ne sfătuiesc să facem o verificare a comerciantului și să comparăm produsul cu ceea ce oferă alți vânzători.
Marea zi de reduceri e pretextul perfect pentru români să își schimbe telefonul sau să cumpere electrocasnice noi. Unii urmăresc produsele pe care vor să le cumpere cu mai mult timp înainte, ca să se asigure că reducerile sunt reale.
„De obicei știu. De exemplu, dacă vreau să achiziționez un telefon și are reducere de Black Friday, eu cam știu prețul. Mă prind, produsul respectiv nu îl urmăresc cu câteva zile înainte de reducere, îl urmăresc mai mult timp”, explică un tânăr.
„Fiecare persoană își dorește ceva mai avantajos. Te motivează să cumperi și lumea se bucură. De exemplu, anul trecut de Black Friday am cumpărat o mașină de spălat, pentru că mi s-a stricat cea pe care o aveam”, spune o tânără.
Comercianții vin anul acesta și cu oferte adaptate pandemiei. De la măști de protecție, până la închirieri de autorulote, pentru cei care vor să evadeze din oraș.
„Oamenii au căutat în decursul acest an, pe fondul pandemiei, să găsească metode prin care să poată să iasă totuși din case și autorulotele au fost o alegere foarte bună în această perioadă. Au apărut în plus 100 de mii de produse de protecție și echipamente medicale și în premieră o să avem un test PCR pentru detectarea virusului COVID la 199 de lei, cu o reducere de aproape 90%”, spune Florin Filote, reprezentantul unui magazin online.
Și cărțile vor avea prețuri mai mici cu până la 90%.
„Avem pregătite în depozit în jur de un milion de volume care așteaptă să plece către cititori. Dacă la început previzionasem o creștere de 30%, acum având în vedere ceea ce s-a întâmplat în ultimele zile, ne așteptăm la o creștere de 50% față de 2019”, spune Laura Țeposu, managerul unei librării online.
Cum ne ferim de „țepe”
În euforia achizițiilor de chilipiruri, trebuie să fim atenți de unde cumpărăm. Specialiștii ne recomandă să fim atenți la caracteristicile produselor și la preț, comparând oferta cu ceea ce oferă și alți comercianți. La fel de importantă este verificarea vânzătorului.
„Pe site-ul comerciantului ar trebui să apară datele sale de identificare complete, nu doar denumirea, ci și datele de înregistrare la Registrul Comerțului și la Administrația Financiară și verificată puțin societatea respectivă. Ar putea constata de exemplu un cumpărător diligent că respectiva societate se află în faliment, dar site-ul încă funcționează și vinde produse ca și cum le-ar avea pe stoc. S-ar putea trezi cumpărătorul că achiziționează un produs, plata se face online și produsul nu mai vine sau primește altceva decât a comandat online”, arată avocata Ioana Doagă.
Dacă apar probleme cu produsele cumpărate, avocații recomandă în prima fază o reclamație la vânzător, apoi o plângere la Protecția Consumatorului. Dacă nici așa nu se rezolvă, păgubitul își poate recupera banii în instanță.