Reluarea controalelor la frontiera in mai multe tari din Europa, din cauza crizei migrantilor, provoaca ingrijorari in randul transportatorilor, care se asteapta la intarzieri si cresterea costurilor, intr-un context si asa tensionat, transmite AFP.
‘Inregistram intarzieri la toate camioanele noastre. Situatia este similara pentru toti actorii din sector. In acest moment, sunt blocaje peste tot’, a declarat Cora Bugenburg, director de operatiuni la transportatorul german Allgeier Translog, ale carui camioane traverseaza intreaga Europa.
Reintroducerea controalelor la frontiere a inceput in urma cu o saptamana, prima fiind Germania, care a decis sa impuna controalele la frontiera cu Austria, pentru a canaliza mai bine fluxul de migranti. Ulterior, Austria si Slovacia au introdus si ele controale la frontiera, iar Germania a extins controalele si la granitele sale cu Franta si Cehia. In consecinta, incepand de luni, au inceput sa se formeze ambuteiaje semnificative in Germania si Austria.
„In conditiile in care camioanele au intarzieri, nu sunt descarcate la timp si sunt mai putin disponibile sa preia noi incarcaturi, riscam sa inregistram o penurie de capacitati, iar aceasta va duce la cresterea preturilor”, atrage atentia Cora Bugenburg.
Aceasta, intr-un moment in care, in Europa, ‘capacitatile de transport sunt la nivelul adecvat’, ca urmare a revenirii schimburilor comerciale pe continent, a explicat Sebastian Lechner, directorul general al federatiei transportatorilor bavarezi.
Circulatia in Europa dintr-o tara in alta fara formalitati este piatra de temelie a modelului economic al transportatorilor europeni.
Daca ar fi reintroduse controalele la toate frontierele spatiului Schengen, societatile olandeze de transport rutier ar inregistra venituri mai mici cu 600 de milioane de euro pe an, pe baza unei intarzieri medii de o ora la fiecare punct de trecere a frontierei, a explicat Renee Reijers, purtatorul de cuvant al Federatiei olandeze a Societatilor de Transport si Logistica (TLN).
La nivel mai general, ‘reintroducerea controalelor la frontiera ar afecta pozitia concurentiala a Europei, avand in vedere ca in SUA si China societatile de transport pot parcurge distante lungi fara controale, deci fara pierderi de timp sau costuri suplimentare’, sustine TLN.
In Uniunea Europeana, aproximativ trei sferturi din traficul de marfa se desfasoara prin intermediul retelei rutiere, transportul feroviar de marfa fiind mult in urma.
Sursa: Agerpres