Incadrarea in plafonul de deficit bugetar prevazut pentru primele trei luni s-a produs pe fondul decalarii in luna martie a platii trimestriale a impozitului pe profit, precum si a unei recrudescente a acumularii de arierate la nivelul bugetului de stat si al bugetelor locale, arata Consiliul Fiscal
Bugetul general consolidat a inregistrat in primul trimestru un deficit de 3,4 miliarde lei, reprezentand 0,56 % din PIB, incadrandu-se totusi in tinta de deficit stabilita cu FMI prin ajustare cu investitiile realizate, potrivit datelor prezentate la finele luinii martie de Ministerul Finantelor.
Consiliului Fiscal avertizeaza, in raportul anual, ca cele mai mari riscuri pe plan intern se pot materializa daca angajamentul politic pentru procesul de consolidare fiscala scade, pe fondul unor turbulente politice in anticiparea alegerilor programate pentru 2012.
„Eventualele derapaje de la o politica fiscal-bugetara stricta, cum ar fi reversarea unor masuri de austeritate implementate deja, pot conduce la depasirea tintei de deficit bugetar pentru 2012 si la deteriorarea perceptiei de risc fata de Romania”, se spune in raportul pentru 2011, la capitolul „Anul 2012 – Perspective si riscuri”.
Consiliul mentioneaza ca informatiile disponibile la momentul redactarii raportului indicau renegocierea de catre noul Guvern cu misiunea FMI si UE a tintei de deficit bugetar (la 2.2% din PIB), pentru a acomoda o indexare salariala in doua etape (8% in iunie 2012, 7% in decembrie 2012) a salariilor din sectorul bugetar, impactul negativ asupra veniturilor bugetare al modificarii modului de calcul pentru contributiile la fondul de sanatate in conformitate cu hotararea Curtii Constitutionale, precum si restituirea graduala a diferentei dintre cuantumul efectiv al contributiilor de asigurari de sanatate colectate in perioada ianuarie 2011- aprilie 2012 si cel determinat in conformitate cu modul de calcul corespunzator hotararii Curtii Constitutionale.
„Chiar si in cazul revizuirii ascendente a tintei de deficit bugetar, sunt persistente riscuri in ceea ce priveste atingerea acesteia, avand in vedere revizuirea descendenta a proiectiei de crestere economica, precum si datele privind executia bugetara la finele trimestrului intai, in conditiile in care incadrarea in plafonul de deficit s-a produs pe fondul decalarii in luna martie a platii trimestriale a impozitului pe profit, precum si a unei recrudescente a acumularii de arierate la nivelul bugetului de stat si al bugetelor locale„, avertizeaza Consiliul Fiscal.
Autorii raportului mentioneaza ca impactul inrautatirii prognozei de crestere asupra soldului bugetar este insa atenuat de faptul ca aceasta se datoreaza in cea mai mare masura deteriorarii cererii externe, dinamica exporturilor nereprezentand o componenta de natura sa genereze scaderi proportionale ale veniturilor bugetare.
„In plus, indexarea salariala, chiar realizata intr-o maniera care sa limiteze impactul la nivelul bugetului pentru 2012, se va regasi in totalitate la nivelul cheltuielilor bugetare din 2013, complicand substantial procesul de ajustare a deficitului bugetar structural catre obiectivul pe termen mediu (MTO) in contextul obligatiilor asumate prin semnarea Tratatului privind stabilitatea, coordonarea si guvernanta in cadrul Uniunii Economice si Monetare (Compactul fiscal). in acest moment, masurile necesare pentru asigurarea unei traiectorii de convergenta spre MTO sunt nespecificate, ca de altfel si momentul in care acest obiectiv ar urma sa fie atins. Angajamentele asumate la nivel european impun in continuare un comportament prudent al politicii fiscal bugetare pe termen mediu„, arata Consiliul Fiscal.
In opinia Consiliului Fiscal, riscurile la adresa evolutiei indicatorilor macroeconomici sunt in continuare indreptate catre un avans economic mai redus.
De asemenea, balanta riscurilor in ceea ce priveste conduita necesara pentru politica fiscal-bugetara inclina mai degraba pe partea negativa (un deficit bugetar mai mare decat cel proiectat).
Riscurile in ceea ce priveste cresterea economica provin in special din surse externe.
Atat reducerea avansului economic in zona euro, cat si mentinerea incertitudinilor pe pietele financiare internationale pot contribui la reducerea cresterii economice pentru Romania prin mai multe canale: in primul rand, o cerere externa mai redusa afecteaza negativ exporturile si inrautateste indicele sentimentului economic, in timp ce turbulentele din pietele financiare internationale ar putea creste prima de risc a tarii, cu efecte negative asupra intrarilor de capital in Romania.
Pe partea pozitiva, o absorbtie mai buna a fondurilor europene nerambursabile si o incredere imbunatatita la nivelul economiei poate conduce la o performanta economica mai buna decat asteptarile, dublate si de posibile investitii straine directe mai mari, atrase de un ritm al reformelor structurale mai alert.
Consiliul Fiscal este o autoritate independenta infiintata in baza Legii responsabilitatii fiscal-bugetare, care iși propune sa sprijine activitatea Guvernului si a Parlamentului in cadrul procesului de elaborare si derulare a politicilor fiscal-bugetare si sa promoveze transparenta si sustenabilitatea finantelor publice.
Consiliul Fiscal are printre atributii publicarea unui raport anual care sa analizeze derularea politicii fiscal-bugetare din anul precedent fata de cea aprobata prin strategia fiscal-bugetara si bugetul anual, sa evalueze tendintele macroeconomice si bugetare cuprinse in strategia fiscal-bugetara si in bugetul anual precum si obiectivele, tintele si indicatorii stabiliti prin strategia fiscal-bugetara si prin bugetul anual.
Sursa: Mediafax