Bugetul Ministerului Educatiei Nationale (MEN) a fost avizat favorabil vineri, 22 noiembrie, de comisiile reunite pentru invatamant, stiinta, tineret si sport. Comisiile reunite au votat bugetul cu 22 de voturi „pentru”, patru „impotriva” si doua abtineri. Au fost 67 de amendamente la bugetul invatamantului, ele fiind adoptate in totalitate de catre comisie.
Proiectul de buget al MEN pentru 2014 este de 22 miliarde de lei, fata de 19,8 miliarde in anul 2013. Potrivit ministrului Educatiei, Remus Pricopie, la cele 22 de miliarde de lei se adauga 1,9 miliarde lei pentru cercetare.
In cadrul dezbaterilor din comisie, foarte multi parlamentari au spus ca bugetul pe 2014 este insuficient. In replica, ministrul a spus ca sunt dezbateri „absolut firesti” si este mai complicat atunci cand nu exista dezbateri.
„Sunt adeptul cifrelor reale. Nu cred ca este corect sa iesim cu iluzii la inceput de an si apoi la sfarsit de an sa constatam ca nu s-a realizat ceea ce trebuie sa se realizeze. Daca ne uitam pe sume absolute, constatam ca avem un buget cu 10% mai mare decat anul trecut. In 2013 am avut aproximativ 20 de miliarde de lei, pentru 2014 avem planificat un buget de 22 de miliarde de lei. Vorbim de o crestere care evident reprezinta 10%. Cand vorbim de buget, de multe ori ne raportam la PIB, dar nu 100% din PIB este distribuit prin bugetul statului, ci doar aproximativ 30% din PIB. Prin urmare, daca ar fi sa calculam cat reprezinta bugetul Educatiei din totalul fonduri disponibile la nivelul Guvernului, atunci avem 13% din total buget Guvern care merg catre Educatie”, a precizat ministrul Educatiei.
Remus Pricopie a aratat ca preocuparea sa si a colegilor sai este ca „gradual acest buget sa creasca”. „Eu estimez ca, daca se mentine o rata buna de absorbtie a fondurilor structurale, daca folosim banii pe care ii avem la dispozitie acum, probabil in trei-patru ani ne vom putea apropia de nivelul pe care l-am stabilit in urma cu cativa ani ca target, acela de 6%”, a explicat ministrul.
Deputatul democrat-liberal Raluca Turcan a sustinut in cadrul dezbaterilor ca „bugetul real este mai mic”. „Legea educatiei nationale prevede finantarea educatiei cu 6% din PIB si este in vigoare. Practic, legea prevede ca educatia sa primeasca 6% din PIB. Este posibil sa primeasca 3,7% si unii oameni sunt bucurosi. Eu nu sunt si nu sunt pentru ca sunt in opozitie si daca as fi la guvernare as fi la fel de ingandurata si preocupata, pentru ca din nefericire programe precum transportul scolar nu vor putea fi asigurate si sa ajunga la zi prin bugetul de anul viitor. Programul de diversificare a programului cornul si laptele nu va putea fi finantat cu bugetul pe care il aveti, finalizarea constructiilor nu vor putea fi finalizate. (…) In opinia mea, 3,7% din PIB este total nesatisfacator”, a afirmat Turcan.
In opinia deputatului UDMR Gabor Kereskenyi, proiectul de buget demonstreaza ca invatamantul ramane „copilul vitreg al Guvernului”. „Consider ca acest proiect de buget demonstreaza ca invatamantul ramane un copil vitreg al Guvernului, cu toate ca materialul este de aproape 700 de pagini, dar este cam subtire in ceea ce priveste sumele. Apreciez usoara crestere de care ati pomenit, dar nici pe departe nu o sa ajunga propunerile dvs. din programul de guvernare”, a sustinut deputatul UDMR.
La dezbateri, studentii au fost reprezentati de presedintele ANOSR, Mihai Dragos, care s-a declarat nemultumit de alocarea a 3,4% din PIB pentru educatie si a 0,3% pentru cercetare. „As vrea sa intaresc si eu semnalul transmis de ante vorbitori legat de bugetul educatiei. 3,4% din PIB este extrem de putin. Din punctul nostru de vedere, sumele alocate nu rezolva problemele esentiale ale sistemului de invatamant. Noi consideram ca ar fi necesar ca in cadrul discutiilor din Parlament sa fie gasite solutii pentru o crestere semnificativa a bugetului”, a aratat Mihai Dragos.
Sursa: Agerpres