Noua taxa auto se aplica incepand de vineri, 13 ianuarie, numai masinilor care se inmatriculeaza de la aceasta data, tot de atunci persoanele interesate putand consulta pe site-ul Administratiei Fondului pentru Mediu formula de calcul pentru a vedea daca pot cere recuperarea banilor din taxa. Avand in vedere reducerea taxei de poluare cu pana la 25%, cei care au platit taxa de poluare de la 1 iulie 2008 pot solicita restituirea diferentei, in cazul in care suma este mai mare decat cea rezultata din aplicarea acestei legi. Astfel, persoanele interesate sa vada daca au de recuperat bani ca diferenta vor avea la dispozitie, pe siteul AFM, formula de calcul prevazuta de lege si care va fi utilizata si de organele fiscale.
Persoanele care constata ca au de recuperat bani din taxa auto trebuie sa depuna la organele fiscale competente o cerere de restituire, insotita de mai multe documente, in original sau in copie:
– documentul doveditor al platii taxei pe poluare/ taxei speciale pentru autoturisme (chitanta fiscala/ordinul de plata si extrasul de cont),
– copia cartii de identitate a vehiculului,
– copia certificatului de inmatriculare, cu prezentarea in original a acestora.
Plata sumelor reprezentand diferenta de taxa platita se face de catre organul fiscal competent in contul bancar indicat de catre solicitant prin cererea sa de restituire sau la ghiseul unitatii Trezoreriei Statului, in baza notei privind restituirea/rambursarea unor sume, pentru persoanele care nu au indicat, prin cererea de restituire, un cont bancar
Normele de aplicare a noului sistem privind taxa de poluare auto au fost aprobate, azi, 11 ianuarie, de Guvern prin hotarare, in conditiile in care proiectul de act normativ a fost lansat in dezbatere publica abia la inceputul acestei saptamani si ar fi trebuit sa ramana in discutie pana la 19 ianuarie.
Compensari la taxa auto
Legea privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule prevede o reducere a taxei de poluare cu pana la 25%, dand posibilitatea ca, in cazul in care taxa de poluare platita de la 1 iulie 2008 este mai mare decat cea rezultata din aplicarea acestei legi, proprietarii de masini sa poata solicita restituirea sumelor reprezentand diferenta de taxa platita.
Conform normelor de aplicare, proprietarii de masini care considera ca taxa auto platita de la 1 iulie 2008 este mai mare decat cea rezultata din noul sistem de calcul pot cere statului restituirea diferentei. Procedura se afla insa sub influenta Codului de Procedura Fiscala, care stabileste ca suma de restituit va fi redusa prin compensare cu eventuale datorii fiscale neachitate de acestia.
Acelasi sistem de compensare, prevazut de Codul de Procedura Fiscala, va fi valabil si la restituirea valorii reziduale a taxei, cand autovehiculul este scos din parcul auto national, se arata in proiectul normelor privind aplicarea noului sistem al taxei de poluare auto.
Solutionari in 45 de zile
Valoarea reziduala a taxei reprezinta suma care ar fi platita pentru respectivul autovehicul daca acesta ar fi inmatriculat la momentul scoaterii din parcul auto national.
Astfel, atunci cand suma platita cu titlu de taxa pe poluare pentru autovehicule/taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule este mai mare decat suma rezultata din aplicarea noii legi, contribuabilul poate solicita restituirea sumelor reprezentand diferenta de taxa platita, prin depunerea unei cereri de restituire la autoritatea fiscala. La cerere trebuie anexate dovada platii taxei (chitanta fiscala/ordin de plata, extras de cont), precum si cartea de identitate a vehiculului si certificatul de inmatriculare.
Cererea va fi solutionata in termenul prevazut de Codul de Procedura Fiscala, respectiv in termen de 45 zile de la inregistrare. Conform Codului, in situatiile in care sunt necesare informatii suplimentare, acest termen este prelungit cu perioada cuprinsa intre data solicitarii si data primirii informatiilor solicitate.
Ajustari de taxa
Normele mentin totodata prevederea conform careia taxa auto poate fi ajustata atunci cand autovehiculul nu se incadreaza in parametrii standard, respectiv au un rulaj ridicat, de peste 15.000 kilometri in cazul vehiculelor de transport pasageri cu maximum opt locuri pe scaune, peste 30.000 kilometri la vehicule transport marfa cu greutate de pana la 3,5 tone, peste 60.000 kilometri pentru masini transport pasageri cu mai mult de opt locuri pe scaune si vehicule transport marfa cu greutate intre 3,5 tone-12 tone si peste 100.000 kilometri in cazul vehiculelor de transport marfa mai grele de 12 tone.
La rulajul mediu sunt luate in considerare si starea generala a masinii (semne de coroziune a caroseriei, revopsire, situatia tapiteriei si a componentelor de bord), dotarile standard (aer conditionat, ABS si airbag), vechimea autovehiculului.
Taxa poate fi ajustata pe baza declaratiei pe proprie raspundere a proprietarului masinii, in care acesta sustine ca rulajul mediu anual real al autovehiculului sau este mai mare decat rulajul mediu anual considerat standard pentru categoria respectiva de autovehicule.
Rulajul mediu anual real este calculat prin raportarea rulajului afisat de indicatorul de kilometraj la vechimea stabilita in functie de data primei inmatriculari. Declararea nereala a rulajului autovehiculului va fi considerata si sanctionata conform Codului Penal. Pentru fals in declaratii, pedeapsa prevazuta in Codul Penal este inchisoare de la trei luni la doi ani sau amenda.
Taxa va putea fi ajustata si atunci cand pentru un autovehicul rulat este dovedit pe baza expertizei tehnice efectuate de Registrul Auto Roman ca deprecierea este mai mare decat cea indicata de grila fixa.
In acelasi timp, daca proprietarul considera ca deprecierea autovehiculului sau este mai mare decat cea rezultata pe baza cotei initiale de reducere si/sau a cotei suplimentare de reducere a taxei, acesta poate contesta taxa, dar numai in baza rezultatului unei expertize privind evaluarea individuala a masinii. In acest sens, proprietarul trebuie sa solicite efectuarea expertizei de catre un membru al Corpului Expertilor Tehnici, care sa inscrie in raport cota reala de reducere a taxei. Pe baza cotei reale de reducere, autoritatea fiscala va proceda la calcularea taxei.
Exceptii de la plata
Taxa auto nu va fi aplicata pentru autovehicule cu doua sau trei roti ori asimilate, pentru tractoare agricole sau forestiere, precum si pentru autovehiculele care, in vederea scoaterii din parcul auto national si inmatricularii in alt stat, sunt inmatriculate temporar in Romania. Exceptiile de la plata taxei sunt acordate pe baza mentiunilor speciale inscrise in cartea de identitate a vehiculului.
Potrivit legii care are la baza principiul „poluatorul plateste”, taxa de poluare va fi platita, o singura data, atat pentru autovehiculele noi sau second-hand care sunt inmatriculate pentru prima data in Romania. Pentru autovehiculele inmatriculate inainte de anul 2007, taxa de poluare va fi achitata de catre cumparator la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor, dupa ce intra in vigoare aceasta lege.
Modalitatea de calcul a taxei este unitara pentru toate situatiile in care aceasta se achita. Aceasta se calculeaza pe baza unor criterii obiective (tipul motorizarii, capacitatea cilindrica, emisia de CO2 si norma de poluare), luand in considerare si deprecierea autoturismului.
Clik AICI pentru siteul AFM – taxa de poluare
Sursa: Mediafax