112 este singurul număr de telefon la care puteţi suna gratuit pentru a primi ajutor imediat în cazul unei urgenţe!
Noi, ca oameni responsabili, avem datoria morală de a ne ajuta unii pe alţii, mai ales în cazul unei situaţii de urgenţă. Ajutând pe cineva aflat într-o situaţie de urgenţă contribuim la salvarea de vieţi şi la promovarea încrederii în semeni. Când anunţăm o situaţie de urgenţă, devenim parte a echipei forţelor de intervenţie în rezolvarea cazului iar rolul nostru este unul foarte important.
Cum funcţionează 112?
Sesizarea cazurilor de urgenţă de către cetăţeni prin apelarea 112, se realizează direct la Centrele unice de apel de urgenţă ale Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, care stabilesc competenţa de soluţionare a evenimentului sesizat şi transferă legătura cu apelantul către dispeceratul acelei instituţii: Poliţie, Ambulanţă, Pompieri.
Comunicarea cu operatorii 112 trebuie să fie de natură a oferi cât mai multe informaţii despre evenimentul sesizat: locul producerii evenimentului, numărul persoanelor implicate, tipul de urgenţă.
După primirea datelor necesare, dacă apelul este de competenţa poliţiei, dispecerul 112 alertează echipele de intervenţie aparţinând poliţiei după principiul „cel mai aproape poliţist de locul producerii evenimentului sesizat intervine”. Sunt transmise toate datele furnizate de apelant, concomitent cu alertarea altor structuri, în cazul în care poliţiştii situaţi cel mai aproape de locul evenimentului sesizat nu sunt competenţi pentru soluţionarea cazului respectiv.
Dacă avem în considerare costurile materiale şi umane pe care le implică gestionarea unui astfel de apel, îngrijorător este faptul că peste 40% dintre apelurile la SNUAU 112 nu reprezintă situaţii de urgenţă sau sunt apeluri false.
Ce riscăm atunci când apelăm nejustificat 112?
Atunci când sunaţi fără temei la 112 nu faceţi decât să ţineţi linia ocupată pentru o persoană care se află într-o reală situaţie de risc şi a cărei viaţă poate depinde de acel apel.
Se interzice utilizarea numărului 112 în scopuri ce nu reprezintă apeluri de urgenţă. Accidentele rutiere fără victime, aglomerarea traficului, întreruperea utilităţilor, ridicările auto, pierderea sau găsirea de obiecte personale, solicitarea unor informaţii despre diferite numere de telefon, emitere carte de identitate, paşaport, cazier, trafic, program instituţii publice NU REPREZINTĂ URGENŢE!
Potrivit prevederilor Legii nr. 160 din 2008, apelarea abuzivă a numărului unic pentru apeluri de urgenţă şi alertarea falsă a agenţiilor specializate de intervenţie 112 constituie contravenţii care se sancţionează cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei.
Câte intervenţii la 112 au poliţiştii maramureşeni?
O analiză privind intervenţiile poliţiştilor la situaţii sesizate prin 112, în primul semestru al acestui an, reflectă faptul că poliţiştii maramureşeni au intervenit lunar la peste 1 200 de cazuri semnalate prin apelul unic de urgenţă. Cele mai multe intervenţii ale poliţiştilor au avut ca obiect agresiuni (25%), scandaluri şi stări conflictuale (16%), accidente şi evenimente rutiere (10%).
Pentru că promptitudinea este un element important în astfel de situaţii, timpul de intervenţie a fost sub 10 minute în majoritatea cazurilor semnalate. Ceea ce-şi doresc poliţiştii de fiecare dată când sunt sesizaţi cu privire la astfel de situaţii este ca intervenţia lor să fie eficientă, să contribuie la salvarea de vieţi, la prinderea autorilor faptelor antisociale şi la restaurarea ordinii.
Numeric, din 13.553 apeluri de urgenţă primite în primele şase luni din 2018, în 7.658 cazuri (57%) s-a impus deplasarea unor echipaje de intervenţie pentru gestionarea aspectelor de urgenţă şi luarea măsurilor legale, restul situaţiilor fiind clarificate prin consiliere şi îndrumări sau au fost apeluri false.