Victoria Simonei Halep la Wimbledon a făcut milioane de inimi de români să tresalte de bucurie, dar spiritul balcanic a învins și de această dată. Jurnalistul Cătălin Tolontan a făcut însă o radiografie sinceră a acelei zile istorice pentru români, o cronică a unui meci unic, umbrit însă de o știre de cancan.
„Simona Halep este primul român care a triumfat la Wimbledon, într-o probă de simplu. Primul român, femeie sau bărbat. Ultima prezență în finala londoneză a unui compatriot s-a înregistrat în 1976, când Ilie Năstase a pierdut în fața lui Bjorn Borg, iar suedezul a început atunci seria magică de cinci titluri consecutive la Wimbledon.
Victoria Simonei a venit în fața Serenei Williams, unanim socotită cea mai bună jucătoare de tenis a tuturor timpurilor. Pentru Serena, fiecare finală transmite acum o apăsare imensă, precum gravitația de pe o planetă îndepărtată și străină nouă, muritorilor, pentru că marea campioană vrea s-o depășească la turnee de Mare Șlem pe australianca Margaret Court, jucătoarea anilor ’60-’70. Înainte de finala de la Wimbledon, Serena avea 23 de titluri, iar Margaret, 24.
Acesta este contextul unic al triumfului Simonei. A fost o victorie nesperată, amețitoare și totală. O victorie care a lăsat-o fără oxigen pe Serena și fără focus pe noi, căci ne-am trezit cum ne alunecă obiectele din jur pe patinoarul lacrimilor.
Peste 1,1 milioane de români au privit meciul de pe Eurosport, conform audiențelor furnizate de paginademedia.ro. În medie, 1 din 4 televizoare dintre cele deschise sâmbătă, între orele 16 și 17, au fost fixate pe tenis. 1 din 4 televizoare e mult pentru un canal de nișă, precum Eurosport, dar nu e ceva nemaiîntâlnit, așa cum a fost performanța lui Halep.
Surpriza a venit însă pe rețelele de socializare. În ciuda senzației că, încălziți de victorie, pe net s-a vorbit doar despre Simona, nu a fost așa. După o vorbă veche a unui jurnalist american, ceea ce e bine în viața reală devine excelent pe Internet, iar ceea ce e rău se transformă în oribil!
În aceeași zi de sâmbătă, impresara Anamaria Prodan i-a dat un pumn fostului fotbalist Dan Alexa, antrenorul Astrei. Surprinse de sport.ro, imaginile au pornit în ocolul lumii digitale, accelerate de Facebook. Siteurile media au preluat și ele secvența, dar multiplicarea a fost asigurată, înainte de orice, de algoritmii secreți ai rețelelor sociale și ai căutărilor pe Google.
Filmulețul cu Anamaria Prodan lovindu-l pe Dan Alexa a făcut un trafic mai mare decât relatările scrise, foto și video despre victoria Simonei Halep la Wimbledon.
Până seara, filmulețul din vestiarul echipei de fotbal s-a detașat în trafic. Pe gsp.ro, cronica meciului Simonei făcuse 100.000 de „unici”, în timp ce momentul cu Anamaria Prodan ajunsese la 300.000 de „unici”. Pe alte siteuri s-a întâmplat același lucru. Iar pe Facebook distanța a fost și mai mare! Și asta în condițiile în care media a acordat de sute de ori mai mult spațiu meciului Simonei Halep. Dar nimic n-a contat în fața giganților Internetului. Simona Halep a câștigat turneul de la Wimbledon și a pierdut turneul de pe Facebook.
Am de gând să amintesc această derulare a traficului tuturor celor ce proslăvesc audiența, SEO și „unicii”. Căci nu e vorba aici de nerecunoștința românilor, de calitatea publicului sau de slăbiciunile indiscutabile ale media, care, fie vorba între noi, s-a comportat excelent cu ocazia performanței Simonei.
Eurosport a comentat impecabil, Gazeta și alte redacții au trimis oameni la Londra, fiecare și-a făcut treaba cum a putut. Însă, în lumea digitală, videoul bate cuvintele și abracadabrantul surclasează meritul.
„Campania împotriva cunoașterii tradiționale”, așa cum numește Tom Nichols felul în care azi circulă „informațiile” pe net, nu mai suportă nici măcar sportul clasic. E insuficient de spectaculos! Nu doar știința și politica au devenit „prea plictisitoare” pentru algoritmi care supraîncălzesc stimulii umani, ci și sportul. Internetul nu încurajează fotbalul sau tenisul din teren, el caută și propulsează, prin rețele, pumni în fotbal și fracturi deschise în tenis.
Dacă lăsăm circulația știrilor exclusiv la îndemâna Facebook, Yahoo, Instagram, Twitter și Google, ei vor promova imagini șocante, pentru că, o spun tot mogulii netului, asta caută publicul.
Mecanismul e evident. Când stimulezi, ca stăpâni ai Internetului, circulația filmulețelor în detrimentul cuvintelor, normal că un video despre un pumn la vestiar va întrece ca audiență orice descriere a meciului Simonei Halep.
Singura șansă pentru ca Simona Halep să capteze atenția Internetului era să o fugărească, la propriu, cu racheta, pe Serena Williams în pauza dintre game-uri. Și invers, ceea ce ar fi fost destul de problematic.
Sper ca domnului Mark Elliot să nu-i vină această idee. Omul e mai cunoscut sub numele de Zuckerberg”, a scris Tolontan..