Cu trei catastrofe intr-o saptamana si peste 700 de victime in primele sapte luni, 2014 se anunta deja un an negru pentru transportul aerian civil din lume, spre deosebire de 2013, care s-a situat la polul opus din punctul de vedere a securitatii.
8 MARTIE: MISTERUL ZBORULUI MH 370
In aceasta zi s-a produs unul dintre cele mai mari mistere ale aviatiei civile: la 8 martie, un avion Boeing 777 care efectua zborul MH 370 al companiei Malaysia Airlines decoleaza din Kuala Lumpur cu destinatia Beijing. La bord sunt 239 de persoane, dintre care 227 de pasageri, majoritatea chinezi (153 de persoane). Dupa 50 de minute, avionul dispare de pe ecranele radar. Ancheta a stabilit ca avionul s-a indreptat spre vest, in timp ce se afla intre Malaysia si Vietnam, survoland apoi Malaysia, catre stramtoarea Malacca, apoi Oceanul Indian.
Expertii apreciaza ca acesta s-a scufundat in sudul Oceanului Indian. Pana in prezent nu a fost gasit niciun fragment din aeronava, in pofida cautarilor intense desfasurate la vest de Australia.
17 IULIE: BLESTEMUL MALAYSIA AIRLINES
Un nou Boeing 777 al Malaysia Airlines s-a prabusit la Donetk, in estul Ucrainei, regiune devastata de peste trei luni de un conflict armat intre puterea de la Kiev si separatistii prorusi.
La bordul avionului se aflau 298 de persoane, dintre care 193 de cetateni olandezi. Zborul MH 17 asigura legatura Amsterdam-Kuala Lumpur. Potrivit Statelor Unite, acesta a fost doborat de o racheta sol-aer lansata dintr-o zona controlata de rebelii prorusi. Aeronava s-a prabusit in apropiere de satul Grabove, langa frontiera rusa.
Ancheta internationala este condusa de biroul olandez pentru securitate (OVV). Cutiile negre ale avionului sunt in curs de examinare de catre Biroul britanic de ancheta privind accidentele aeriene (AAIB) din Farnoborough, la sud-vest de Londra.
23 IULIE: PRABUSIRE IN PLIN TAIFUN IN TAIWAN
Un avion ATR 72-500 al companiei taiwaneze TransAsia Airways s-a prabusit pe insula Penghu, in largul coastei occidentale a Taiwanului. Patruzeci si opt de persoane au murit in accident, iar zece au supravietuit.
Zborul GE 222, care decolase din orasul Kaohsiung (sud-vest) si se indrepta catre insulele din largul coastei de vest, transporta 54 de pasageri si patru membri ai echipajului. Avionul s-a prabusit peste mai multe case din apropiere de aeroportul Magong dupa o tentativa esuata de aterizare. Zona era afectata de taifunul Matmo, insotit de rafale violente de vant si ploi puternice.
Avionul a explodat la impactul cu solul si era cuprins de flacari cand au sosit primele ajutoare la fata locului.
24 IULIE: DRAMA DEASUPRA SAHAREI
Un avion Air Algerie, care plecase din Ouagadougou cu 116 persoane la bord, a disparut de pe radare in timp ce survola Mali, cu destinatia Alger. Potrivit presedintiei din Burkina Faso, epava a fost gasita in nordul Mali, in apropiere de frontiera cu Burkina Faso, fara alte detalii.
Aeronava MD-83 al constructorului american McDonnell Douglas este una dintre cele mai vandute din istoria aeronautica.
Cauzele accidentului sunt inca necunoscute. „Nu trebuie sa se excluda nicio ipoteza inainte de a avea toate elementele”, a apreciat joi seara seful diplomatiei franceze Laurent Fabius.
2013, ANUL SIGURANTEI AERIENE
In materie de siguranta aeriana civila, seria neagra a primelor sapte luni ale lui 2014 contrasteaza cu bilantul din 2013: potrivit Agentiei Europene pentru Securitate Aeriana (AESA), calatoria cu avionul nu a fost niciodata mai sigura decat in 2013, in pofida numarului de pasageri in crestere constanta in lume (peste trei miliarde de pasageri transportati).
Datele compilate de agentia cu sediul in Koln (vestul Germaniei) mentioneaza doar 224 de victime in acest an, dintr-un total de 17 accidente, cel mai mic din 2009 si cu mult inferior mediei anuale de 27.
Sursa: Mediafax