Produsele de creditare reprezinta „o privare fata de bucuriile vietii”, considera romanii care au contractat, in ultimii zece ani, credite imobiliare, ipotecare ori de nevoi personale, arata un studiu realizat in luna aprilie de o firma specializata in domeniul cercetarii de piata.
Potrivit cercetarii, cei care au apelat la astfel de produse de creditare sunt constienti ca acestea reprezinta un ajutor pe care nimeni altcineva nu il putea oferi ori o solutie relativ rapida la o problema avuta. „Acest lucru nu ii impiedica, insa, pe clienti sa perceapa banca drept o entitate care pune stapanire pe existenta lor: din cauza costurilor mari pe care trebuie sa le achite lunar timp de ani de zile, micile momente de bucurie si rasfat dispar, fiind inlocuite de stres, griji si, adesea, frustrari”, se mentioneaza in studiul realizat de Exact Cercetare si Consultanta.
Potrivit aceluiasi studiu, romanii care au contractat credite se asteapta ca procesul de comunicare sa fie unul transparent, sa fie informati in legatura cu toate costurile si conditiile, iar banca sa fie flexibila, prin oferirea mai multor posibilitati de accesare a serviciilor/produselor bancare. „Ei mai simt, totodata, nevoia unui raspuns rapid din partea bancilor atunci cand decid sa contracteze un credit si de seriozitate pe parcursul perioadei de creditare: respectarea tuturor termenilor contractuali si a „angajamentului” initial”, sustine Irina Rainer, Qualitative Research Manager Exact Cercetare si Consultanta.
Participantii la studiu si-au manifestat nemultumirea in ceea ce priveste relatia cu banca de la care au contractat creditul: birocratia (solicitarea unor acte a caror eliberare poate dura multe zile), aglomeratia (cozile la casierii), lipsa transparentei (comunicare centrata pe beneficiile clientului, fara a fi mentionate toate conditiile contractuale si intreaga lista de comisioane). Chiar daca, aparent, bancile se intrec in oferte pentru produsele bancare, o buna parte dintre participantii la studiu au fost ingraditi ca si posibilitate de alegere din varii motive – fie clientul indeplinea conditiile de accesare a creditului doar in cazul a 1-2 banci, fie imobilul era in administrarea unei singure banci. Astfel, in anumite cazuri, numai o singura banca a putut raspunde nevoilor clientilor.
Studiul calitativ a fost realizat de Exact Cercetare si Consultanta prin intermediul discutiilor online, desfasurate pe platforma SoQual – o platforma de tip Research Community Software. Acest tip de metodologie a permis accesarea platformei de catre respondenti timp de trei saptamani. Targetul a fost reprezentat de femei si barbati cu varste cuprinse intre 25 si 40 de ani, care detin cel putin un produs de creditare.
Discutiile au fost realizate in perioada 16 martie – 3 aprilie 2015.
Sursa: Agerpres