La editia din acest an, a XVI-a, sunt prezente 200 de firme din 15 tari, precum si asociatii de turism locale care au venit cu oferte pentru sarbatorile de iarna, dar si pentru extrasezon. Noutatea targului consta in organizarea unor saloane speciale, cum sunt cel al turismului rural, al celui balnear ori cel care propune Romania ca destinatie turistica privilegiata.
Inca de la deschiderea targului, standul localitatii Sapanta s-a umplut pana la refuz. Preotul Grigore Lutai, prezent pentru prima oara la eveniment, a spus ca nu s-a asteptat la atata lume. ”Am venit cu obiecte traditionale din Maramuresul vechi, iar preoteasa expune icoane pe sticla. Avem un spatiu foarte mare si tot e plin”, a declarat preotul parohiei ortodoxe din Sapanta, care administreaza si Cimitirul Vesel.
Maramuresul va fi si subiect de dezbatere in cadrul conferintei “Turismul romanesc pe piata comunitara” organizate in cadrul targului de Camera de Comert si Industrie a Romaniei in 21 octombrie. Studiul de caz al participantilor la reuniune se va face pe Cimitirul Vesel din Sapanta, luat ca exemplu pentru tema ”Branduri romanesti in trasee turistice internationale”, alaturi de Palatul Parlamentului din Bucuresti si manastirile din Moldova.
Preotul Grigore Lutai de la Sapanta si academicianul Dan Berindei, presedinte de onoare al sectiei de stiinte istorice si arheologice, sunt cei care vor vorbi despre ”brand-ul” Cimitirul Vesel. Oficial, acesta nu figureaza nicaieri ca simbol al culturii populare romanesti, specialistii trecand pana acum cu vederea faptul ca numele Cimitirului Vesel si al localitatii maramuresene Sapanta circula de ani buni in intreaga lume.
Intr-o cercetare realizata in primavara lui 2006 de Superbrands, autoritatea internationala cu statut independent care actioneaza ca arbitru pe acest segment al pietei, Cimitirul Vesel nu se regaseste pe lista brandurilor simbol, in schimb se afla Fundatia pentru o Societate Deschisa (Soros) si AoL, ceea ce poate contrazice definitia potrivit careia ”Un superbrand se bucura de o deosebita reputatie in domeniul sau de activitate. El ofera avantaje emotionale si/sau materiale semnificative, fata de competitorii sai, beneficii pe care clientii, in mod constient sau inconstient, le doresc si le recunosc.”
Cimitirul Vesel este asadar, neoficial, unul dintre cele mai puternice branduri ale Romaniei, numarul turistilor care viziteaza Sapanta fiind in permanenta crestere. ”Sunt de 16 ani preot paroh la Sapanta si am put sa vad cum vin de la an la an tot mai multi romani, dar mai ales straini. Nu exista zi in care sa nu fie vreun japonez in localitate, dar vin si foarte multi maghairi, austrieci, francezi, sloveni. Autocarele vin si pleaca. Asa stau lucrurile: Cimitirul Vesel nu e brand, dar e cunoscut in toata lumea”, a declarat Grigore Lutai.
Cimitirul Vesel a tras dupa el si Sapanta, localitatea maramureseana fiind pozitionata ca punct de referinta pe majoritatea hartilor turistice. Primarul comunei, Maria Stetca, a recunoscut ca afluxul de turisti a adus castiguri. ”Pentru oamenii din sat este bine, mai ales in timpul verii, cand sunt cei mai multi vizitatori. Cele 31 de pensiuni sunt pline, iar cergile au mare trecere, numai ca suntem intr-o margine de tara si atunci lumea sta pe ganduri inainte sa porneasca la drum.”
Sapantenii stiu ca nu pot sa mute localitatea din loc, dar spera ca turistii sa treaca peste distantele lungi care ii despart si sa isi faca timp sa ajunga intr-un loc unic in lume, unde moartea este primita cu zambetul pe buze.
Sursa: Meda Muntean
În Regatul Maramureșului există o triplă alianță! Este clar! Totul este negociat și împărțit! S-au aruncat zarurile și noua ordine...
Citeste mai mult