Prezentarea distorsionată a adevărului în folosul unor interese politice, sociale sau economice este o practică ce își are rădăcinile adânc înfipte în timp și istorie. Spre deosebire de acele vremuri, astăzi, câteva stiri Sibiu azi aparent inofensive, au potențialul de a se propaga extrem de rapid, datorită mediului online și al accesului instant la informație. Prin intermediul dispozitivele inteligente de comunicare, adevărul este denaturat, transformându-se într-o veritabilă armă în mâinile acelora care atentează la natura convingerilor emoționale și care urmăresc să instige la acțiuni inselatoare sau distructive.
De exemplu, împăratul roman Octavian a folosit o celebră campanie de dezinformare ce i-a înlesnit victoria asupra lui Marc Antoniu în războiul final al Republicii Romane. Mai târziu, propaganda a crescut în termeni de răspândire și putere de convingere în timpul turbulențelor din secolul XX având ca țintă o serie de lupte ideologice majore. În primul război mondial, guvernul britanic a folosit propaganda foarte eficient în stârnirea populației împotriva Germaniei. În timpul celui de al doilea război mondial, mașina de propagandă a fost folosită necontenit din toate părțile, de-a lungul întregului spectru mass-media.
La întrebarea “care categorii sunt mai vulnerabile la efectele nocive ale fenomenului fake news?” s-a descoperit că generațiile tinere au o capacitate mai ridicată în a vedea diferența dintre știrile reale și cele false, spre deosebire de persoanele în vârstă. Un nou studiu arată și care este grupa de vârstă cea mai predispusă să distribuie fake news.
Experții de la universitățile Princeton și New York au descoperit că persoanele de peste 65 de ani sunt cele mai predispuse la a distribui stiri false. Până și diferența dintre acest grup și cel format din persoane cu vârste cuprinse între 45 și 65 este mare: seniorii dau share la fake news de două ori mai mult decât persoanele adulte. Față de tineri, persoanele în vârstă distribuie și de șapte ori mai multe știri false.
Studiul a analizat comportamentul din mediul online în lunile de dinainte și de după alegerile prezidențiale din SUA din 2016. Eșantionul a fost format din 3.500 de utilizatori, care a inclus atât utilizatori ai Facebook, cât și cei care nu folosesc platforma.
Cu toate astea, încă nu s-a stabilit clar motivul pentru care utilizatorii în vârstă sunt mai predispuși spre fake news, dar cel mai probabil este vorba de o combinație de naivitate și un nivel insuficient de înțelegere al modului în care funcționează noile tehnologii. Ce știm cu siguranță este că și în mediul de stiri Sibiu, acest flagel face o mulțime de victime printre persoanele care nu au capacitatea sa discearnă singure ce este real, față de ceea ce este fals.