Romania a coborat in acest an cinci trepte intr-un clasament al celor mai atractive 30 de piete emergente pentru retailerii internationali, pe pozitia 28, si se mentine in categoria destinatiilor cu atractivitate scazuta, potrivit unui studiu al firmei de consultanta A.T. Kearney.
Primele zece tari sunt catalogate drept atractive pentru retaileri, in timp ce urmatoarele zece sunt luate in calcul pentru investitii, iar restul prezinta atractivitate scazuta. In 2009, Romania a coborat un loc, fata de anul anterior, pe pozitia a 23-a.
Analistii firmei de consultanta atribuie declinul atractivitatii Romaniei saturarii pietei locale de retail. In pofida prezentei unor retaileri mari, ca Metro, Schwarz, Carrefour, Delhaize, Intermarche, Spar si Auchan, concentrarea pe piata alimentelor ramane redusa si caracteristica mai ales marilor orase, noteaza firma de consultanta.
A.T. Kearney a realizat Indicele anual privind Dezvoltarea Industriei Globale de Retail (Global Retail Development Index -GRDI) luand in calcul, in proportii egale, atractivitatea pietei, riscul de tara, saturatia pietei si presiunea factorului temporal (cat de repede este recomandata intrarea pe piata).
In functie de aceste criterii, Romania a obtinut 39,3 puncte, din 100 posibile, comparativ cu 46 de puncte anul trecut.
Romania a obtinut cele mai slab calificativ la saturatia pietei, respectiv zero puncte, ceea ce inseamna un nivel maxim de aglomerare, comparativ cu 33 de puncte in anul precedent.
Atractivitatea pietei locale pentru retaileri a scazut usor, la 46 de puncte, de la 49 de puncte in anul anterior. Totodata, presiunea temporala asupra retailerilor pentru a intra pe piata s-a redus, fiind evaluata de A.T. Kearney cu 49,4 puncte in 2010, fata de 58 anul trecut. Zero puncte reprezinta lipsa oricarei presiuni legate de timp, in timp ce 100 de puncte inseamna ca intrarea pe piata este urgenta.
Romania a obtinut cele mai bune rezultate la riscul de tara, care s-a imbunatatit la 61,8 puncte, de la 49 puncte in anul anterior.
Cea mai atractiva tara pentru retaileri este in 2010 China, urmata de Kuweit, India, Arabia Saudita si Brazilia.
Romania (28) si Bosnia Hertegovina (locul 29) sunt singurele state din Europa de Est incluse in ultima categorie, cu atractivitate scazuta, alaturi de Algeria (21), Filipine (22), Republica Dominicana (23), Arica de Sud (24), Mexic (25), Columbia (26), El Salvador (27) si Guatemala (30).
Alte state est-europene prezente in clasamentul celor mai atractive piete sunt Rusia (10), Albania (12), Bulgaria (19) si Macedonia (20).
Scaderi mai ample ca Romania au inregistrat in 2010 doar cinci state, respectiv Mexic -13 pozitii (pe 25), Algeria – 10 locuri (pe 21), Rusia si Vietnam cate opt locuri, pe 10, respectiv 14, si Malaezia, care a coborat 7 trepte, pe 17.
Cea mai importanta imbunatatire a fost inregistrata de Peru, care a urcat 9 pozitii, pe locul 9, respectiv Indonezia, locul 16, comparativ cu 22 anul trecut.
Din cele 30 de state analizate, 14 au inregistrat o evolutie pozitiva, opt au stagnat, iar restul de opt au consemnat scaderi, potrivit studiului.
Sursa: Mediafax