Persoanele fizice nu mai pot fi puse sa semneze contracte aberante si nici sa caute cu lupa clauzele care ii aduc la cheremul prestatorilor de servicii. Datorita reclamatiilor referitoare la modul in care sunt redactate aceste documente, dar si a nevoii de respectare a normelor Uniunii Europene in ce priveste protectia consumatorilor, a fost aprobata ”Norma privind unele masuri de informare a consumatorilor persoane fizice de catre operatorii economici prestatori, in cadrul contractelor preformulate folosite de catre acestia”.
Directorul OPC Maramures, Nicoale Sasaran, a declarat ca au fost mai multe plangeri care priveau calitatea serviciilor, intreruperea acestora fara un anunt prealabil, plata anticipata perceputa persoanelor fizice etc. si pe care lumea le accepta pentru ca nu avea alternativa.
”S-a impus necesitatea revizuirii legislatiei si a aducerii ei la standarde europene. Prin urmare se va impune modificarea contractelor in maxim o luna. Cei de la Bucuresti se vor ocupa de furnizorii de servicii cu acoperire nationala, iar noi vom verifica prestatorii locali.”
Nicolae Sasaran a mai aratat ca sunt 10 operatori de cablu in Maramures care trebuie sa isi schimbe contractele, mai multe firme care ofera servicii internet, dar si alti prestatori strict locali. ”Trebuie eliminate orice clauze de constrangere. Vom verifica documentele pentru ca oamenii trebuie informati cat mai corect si clar in ce priveste drepturile si obligatiile lor.”
Taxele suplimentare la rezilierea contractelor devin nelegale
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor va impune operatorilor economici includerea in contracte a urmatoarelor clauze:
1) momentul inceperii si cel al incetarii contractului, cu posibilitatea denuntarii unilaterale, cu un preaviz de 30 de zile, fara taxe suplimentare;
2) modalitatile de executare, suspendare sau incetare a serviciului prestat: termene, notificari, conditii, etc;
3) notificarea in scris, cu 30 de zile inainte de data pentru care a fost incheiat contractul al carui termen de valabilitate se prelungeste in mod automat;
4) notificarea in scris a consumatorilor inainte cu minim 10 zile de intreruperea furnizarii serviciului respectiv;
5) modalitatea de penalizare pentru operatorii economici, in cazul in care acestia nu respecta termenele sau parametrii de calitate privind furnizarea serviciului respectiv;
Tarifele, dobanzile si penalizarile trebuieclar precizate
6) modalitatea de plata a serviciilor furnizate, cu mentionarea in mod clar si neechivoc a preturilor si tarifelor ce trebuie achitate de catre consumatori, cum sunt: termenele de plata, reduceri din factura corespunzator perioadei in care serviciul nu a fost furnizat din culpa operatorului economic, intarzieri la plata, procente de penalitate, etc.;
7) informatii despre perioada de gratie, in situatiile in care aceasta se acorda;
8) informatii complete despre taxe, dobanzi, comisioane, garantii, penalitati, despagubiri, rate, etc., in functie de natura serviciului prestat;
9) informatii complete despre conditiile de acordare a creditului, conditiile de depozit, conditiile de leasing, conditiile de asigurare, dupa caz;
10) informatii complete privind modul de prestare a serviciului – termene de instalare echipamente, livrare a unui produs, termenul de executare a unui serviciu, termene de remediere a defectiunilor;
11) informatii complete despre conditiile de despagubire a consumatorilor in cazul in care acestia au suferit pagube din culpa operatorilor economici;
12) acordarea posibilitatii consumatorilor de a refuza prelucrarea datelor personale in scop de marketing sau de cedare a acestora catre terti;
Textele nu mai pot fi scrise cu litere minuscule
13) acordarea posibilitatii consumatorilor de a-si exprima optiunea privind achitarea abonamentului sau a altor sume solicitate in avans de catre operatorul economic prestator de servicii;
14) notificarea consumatorilor si solicitarea acordului acestora in cazul in care datele personale sunt cedate catre terti;
15) modalitatea de notificare a consumatorilor in cazul modificarii unilaterale a conditiilor referitoare la prestarea serviciului de catre operatorul economic, cum ar fi: grila de programe, tarife, dobanzi, etc., cu acordarea dreptului consumatorilor de a renunta la serviciu, fara costuri suplimentare;
16) modalitatea de notificare a consumatorilor si de solicitare a acordului acestora cu privire la modificarea caracteristicilor produselor si serviciilor care urmeaza sa fie furnizate, a termenului de livrare a unui produs ori de executare a unui serviciu;
17) pentru a beneficia de o redactare clara si pentru ca textul contractului sa fie lizibil, este obligatoriu ca marimea fontului utilizat la redactarea intregului text sa fie de minim 10;
18) procedurile de solutionare a eventualelor litigii ivite intre partile contractante.
Sursa: Meda Muntean