Posesorii de card de sanatate sunt informati ca pot apela la nevoie la numarul 0800.800.950 si ca, daca tasteaza gresit de cinci ori codul PIN ales, cardul se blocheaza, putand fi deblocat de medic.
Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (CNAS) prezinta pe site-ul institutiei etapele utilizarii cardului si deblocarii in cazul in care s-a blocat.
Activarea cardului de sanatate se va face la orice furnizor de servicii medicale (cabinet de medicina primara, spital, ambulatoriu, laborator) la care asiguratul va apela prima data dupa primirea cardului. Nu este necesar ca asiguratul sa mearga special la medic pentru activarea cardului.
Operatiunea de activare dureaza maxim 30 de secunde si consta in inlocuirea codului pin initial al cardului (000) cu un cod PIN din patru cifre ales de asigurat, pe care acesta nu trebuie sa il divulge.
Cardul national de sanatate primit de asigurat contine doar datele sale de identificare. Pe card si in memoria electronica a cardului sunt imprimate: numele si prenumele asiguratului, codul unic de identificare in sistemul de asigurari sociale de sanatate, numarul de identificare al cardului national de asigurari sociale de sanatate (CID), data nasterii, termenul de valabilitate al cardului (5 ani).
Doar la cererea asiguratului, medicul de familie poate inscriptiona pe cardul de sanatate date medicale.
Odata activat, cardul de sanatate va fi prezentat ori de cate ori asiguratul apeleaza la furnizorii aflati in contract cu casa de asigurari de sanatate pentru servicii medicale sau farmaceutice.
Furnizorul va introduce cardul in cititor, iar asiguratul va tasta codul PIN. Instant, aplicatia cardului va afisa un mesaj in care va informa furnizorul daca posesorul cardului este asigurat sau nu.
Pentru serviciile medicale de urgenta nu este necesara utilizarea cardului de sanatate. Aceste servicii fac parte din pachetul minim de servicii medicale, care se acorda atat persoanelor asigurate cat si celor neasigurate.
Daca asiguratul tasteaza gresit, de cinci ori consecutiv, codul PIN al cardului de sanatate, acesta se blocheaza. In aceasta situatie, medicul va telefona la numarul de helpdesk 021.202.6995 pentru deblocare.
Asiguratii care au primit carduri nationale de asigurari sociale de sanatate cu date personale eronate sau au pierdut/distrus acest document vor solicita eliberarea unui nou card la casa de asigurari de sanatate in evidenta careia se afla.
Asiguratii vor primi cu titlu gratuit noul card de sanatate in situatia in care cardul contine date eronate.
Asiguratii vor plati contravaloarea serviciilor de productie si distribuire prin posta a noului card, in cazul pierderii/distrugerii cardului initial. Costurile sunt de 2,2 euro + TVA pentru productia cardului, plus 2,74 lei + TVA pentru distribuirea lui. Plata se va face la sediul casei de asigurari in evidenta careia se afla asiguratul.
In cazul solicitarii unui nou card de sanatate, pana la primirea acestuia, asiguratul va beneficia de servicii medicale in sistemul asigurarilor sociale de sanatate in baza unei adeverinte de inlocuire a cardului de sanatate.
De asemenea, pentru asiguratii care refuza primirea cardului de sanatate din motive religioase sau de constiinta, in baza unei cereri in care se expun motivele refuzului, casa de asigurari de sanatate va elibera adeverinta de inlocuire a cardului de sanatate.
Adeverinta este valabila trei luni de la eliberare.
Sursa: Mediafax