Guvernul a aprobat o Ordonanta de Urgenta privind unele masuri de organizare a activitatii de imbunatatiri funciare, a declarat ministrul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, Valeriu Tabara, intr-o conferinta de presa sustinuta la Palatul Victoria. Astfel, se infiinteaza Agentia Nationala a Imbunatatirilor Funciare, denumita in continuare Agentie, prin reorganizarea Administratiei Nationale a Imbunatatirilor Funciare care se desfiinteaza la data semnarii protocolului de predare-primire. Agentia, institutie publica cu personalitate juridica, va functiona in subordinea Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale si are in structura filiale judetene fara personalitate juridica.
Ministrul Agriculturii a precizat ca a fost necesara restructurarea activitatii de imbunatatiri funciare, intrucat, din 1990 si pana in prezent, acest sector nu a fost restructurat, ci doar au fost imbunatatite formele legislative de sustinere a acestuia: „incepand cu 1 ianuarie 2007 si apoi cu 1 ianuarie 2010 sistemul, care a fost sustinut in cea mai mare parte din surse bugetare, a trebuit sa fie refacut astfel incat el sa corespunda cerintelor UE”, a declarat Valeriu Tabara.
Personalul ANIF va fi preluat de Agentie in conformitate cu prevederile legale, in limita a maximum 1.500 de posturi, din cei 4.800 de salariati cati are in prezent ANIF. De asemenea, ministrul Agriculturii a afirmat ca se vor putea face angajari sezoniere, in special vara, primavara si toamna.
In ceea ce priveste digurile si barajele de pe raurile interioare si de pe Dunare cu rol de aparare impotriva inundatiilor, aflate in prezent in administrarea ANIF, ministrul Agriculturii a declarat ca acestea vor fi preluate in administrarea Administratiei Nationale „Apele Romane”.
Actul normativ introduce taxa de imbunatatiri funciare, denumita taxa IF ca sursa pentru acoperirea cheltuielilor Agentiei pentru administrarea amenajarilor de imbunatatiri funciare. Aceasta taxa este platita de catre beneficiarii terenurilor detinute in baza unui titlu valabil de proprietate ori de folosinta in amenajarile de imbunatatiri funciare sau in afara acestora, care beneficiaza direct sau indirect de lucrarile de imbunatatiri funciare pentru administrarea amenajarilor de imbunatatiri funciare.
Calculul, modul de colectare si termenele de plata a taxei IF se aproba prin hotarare a Guvernului, iar cuantumul taxei IF se aproba, anual, de catre Agentie, pana la data de 31 august a fiecarui an pentru anul urmator si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea IV-a.
In privinta finantarii activitatii Agentiei, acesta se realizeaza din venituri proprii si subventii acordate de la bugetul de stat, iar veniturile proprii ale Agentiei sunt realizate din taxa IF si tarifele percepute beneficiarilor activitatilor de imbunatatiri funciare.
Cheltuielile de exploatare, intretinere si reparatii a amenajarilor funciare nu se mai asigura, potrivit noii reglementari, prin subventii de la bugetul de stat, acordate Agentiei sau beneficiarilor constituiti in organizatii de imbunatatiri funciare sau federatii de organizatii de imbunatatiri funciare.
Conducerea agentiei va fi asigurata de directorul general si de directorul general adjunct, numiti prin ordin al ministrului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, in conditiile legii.
Agentia, ca institutie publica, va permite dezvoltarea activitatilor din domeniul imbunatatirilor funciare de interes national, asigurarea protectiei terenurilor de orice fel si va putea indeplini rolul statului in activitati ce au drept scop prevenirea si inlaturarea factorilor de risc (exces de apa, eroziunea solului, inundatii, poluare).
Sursa: Guvernul Romaniei