Maine, 10 aprilie, se implinesc trei ani de la tragicul accident aviatic produs langa aeroportul militar din orasul rus Smolensk in care si-au pierdut viata 96 de persoane, printre care 88 de inalti oficiali si personalitati marcante ale societatii civile din Polonia. Printre cei disparuti s-au numarat si presedintele polonez de atunci, Lech Kaczynski, si sotia acestuia. La 10 aprilie 2010, ora locala 10.56, aeronava Tu-154 a presedintelui Poloniei Lech Kaczynski, la bordul careia se aflau 96 de persoane, intre care o delegatie oficiala formata din 88 de persoane, s-a prabusit in timpul manevrelor de aterizare in conditii de vizibilitate extrem de redusa din cauza cetei dense.
Delegatia poloneza urma sa participe in ziua respectiva la o ceremonie de comemorare a 70 de ani de la executia de catre sovietici a mii de ofiteri polonezi la Katyn in aprilie 1940. La bordul avionului calatoreau, printre altii, ultimul presedinte polonez in exil Ryszard Kaczorowski, vicepresedintele parlamentului polonez Jerzy Szmajdzinski, seful cancelariei prezidentiale Wladislaw Stasiak, seful Institutului Memoriei Nationale, Janusz Kurtyka si inalti responsabili ai armatei poloneze.
Polonia a organizat la 17 aprilie 2010, la Cracovia, funeralii nationale pentru cei disparuti in drama de la Smolensk, la care au luat parte 150 000 de polonezi, precum si oficialitati de rang inalt si prelati din numeroase state ale lumii. Atat Polonia, cat si Rusia au efectuat anchete pentru elucidarea cauzelor cumplitului incident, dar, cu toate acestea, 33 % dintre polonezi nu exclud, nici astazi, conform unui sondaj publicat in martie 2013, varianta unui complot care ar fi provocat drama. Iar Varsovia continua, fara rezultate inca, sa solicite Moscovei restituirea epavei avionului prezidential.
Agentia Interfax anunta, la 10 aprilie 2010, citand postul de televiziune Polsat ca, din cauza cetii, autoritatile ruse i-au propus echipajului polonez sa aterizeze la Minsk (Belarus) sau la Moscova, insa pilotul a decis sa efectueze manevrele de aterizare langa Smolensk.
Pe de alta parte, Parchetul Militar al Poloniei a anuntat, la 5 mai 2010, in cadrul anchetei, ca pilotii avionului Tu-154 al presedintelui Lech Kaczynski nu primisera inainte de aterizare cele mai noi date privitoare la conditiile meteorologice din regiunea Smolensk, vestul Rusiei, si pilotii de la mansa aeronavei s-au ghidat dupa un buletin meteo mai vechi.
La 31 mai 2010, in laboratorul Comitetului de aviatie interstatal (MAK) din Moscova, a avut loc transferul cutiilor negre ale avionului presedintelui Lech Kacyznski. Inregistrarile au fost predate ministrului polonez de interne Jerzy Miller de catre ministrul adjunct de interne rus Vladimir Titov si de catre Tatiana Anodina, sefa comitetului de aviatie interstatal (MAK) insarcinat cu anchetarea accidentului. Seful procuraturii militare poloneze, Krzysztof Parulski, a sosit la Moscova, la 18 august 2010, pentru a primi materiale ale anchetei ruse privind cauzele accidentului aviatic de langa Smolensk. Comisia de stat poloneza care ancheta circumstantele accidentului aviatic de la Smolensk a solicitat, la 24 noiembrie 2010, ajutorul Consiliului american pentru securitatea transporturilor in aceasta investigatie. Comisia poloneza de ancheta nu a primit de la autoritatile ruse niciun document referitor la statutul aeroportului si la echiparea acestuia.
La 12 ianuarie 2011, a fost publicat raportul final al anchetei Comitetului Interguvernamental pentru Aviatie (MAK) din Federatia Rusa, care atribuie partii poloneze intreaga responsabilitate pentru acest accident. Ministrul de interne al Poloniei, Jerzy Miller, a declarat insa, la 13 ianuarie 2011, citat de ITAR-TASS, ca dispecerii de pe aeroportul militar Severnai de langa Smolensk ar fi trebuit sa interzica echipajului aeronavei Tu-154M a presedintelui Lech Kaczynski sa efectueze manevra de aterizare si sa anunte pilotii ca nu pot ateriza sub nicio forma.
Sursa: Agerpres