Intentia de a face achizitii online s-a dublat la nivel mondial, din 2011, in cazul mai multor categorii de divertisment si produse de folosinta indelungata, inclusiv e-books, bilete la evenimente, articole sportive si jucarii, potrivit unui studiu realizat online de Nielsen.
Aproape jumatate din respondentii la nivel global intentioneaza sa faca o achizitie online in urmatoarele sase luni din categorii de mare importanta, precum imbracaminte (46%), rezervari la companii aeriene (48%) si hoteluri (48%). „Ritmul fulgerator al schimbarii din peisajul digital a introdus o stare de spirit a consumatorului care este aventuroasa si totodata exploratorie, atunci cand este vorba de cumparaturi online”, a spus John Burbank, presedinte in domeniul initiativelor strategice la Nielsen.
Consumatorii isi doresc un produs bun la un pret bun, iar optiunile aparent nelimitate disponibile in mediul virtual ofera noi oportunitati atat pentru comercianti, cat si pentru consumatori, iar piata de bunuri de larg consum nu este o exceptie, a aratat Burbank. Piata online pentru achizitia de alimente si alte produse consumabile, desi nu la fel de puternica precum cea a categoriilor de produse non-consumabile, incepe la randul ei sa fie promitatoare.
Din 2011, intentia de achizitie din mediul online pentru categoria produse cosmetice a crescut cu 6 puncte procentuale, la 31%, pentru alimente cu 5 puncte, la 27%, iar consumabilele pentru copii au avansat cu 12 puncte, la 20%.
Categoria produselor pentru animale de companie s-a dublat in doi ani, de la 9% in 2012 la 21% in 2014.
Studiul Global Nielsen privind comertul online a reunit opiniile a peste 30.000 de respondenti cu acces la Internet din 60 de tari, pentru a examina cumparaturile online si intentiile de achizitie ale consumatorilor din intreaga lume. Cand vine vorba de cumparaturi de haine, bilete la evenimente, carti sau jucarii, sau de a face rezervari pentru excursii si hoteluri, exista o corelatie directa intre cautarile si achizitiile online, respectiv cei care navigheaza in mediul online fac si cumparaturi online.
Produsele consumabile, pe de alta parte, au rate mai mici de intentie de cautare/cumparare decat produsele non-consumabile, dar rata lor de corelare cautare-achizitie este la fel de puternica. De exemplu, pentru cosmetice, 33% dintre respondentii la nivel global spun ca navigheaza si cauta, iar 31% declara ca achizitioneaza. In mod similar, aproximativ o treime din respondentii la nivel global spun ca navigheaza in procesul de cautare si achizitioneaza produse de ingrijire personala(31%/29%) si alimente (30%/27%). Aproximativ un sfert cauta si cumpara produse pentru animale de companie (24%/21%) si produse consumabile pentru copii (23%/20%), iar aproximativ o cincime cauta/cumpara flori (20%/18%) si bauturi alcoolice (20%/17%).
„Ratele puternice de conversie din cautare in achizitie in mediul online pentru bunurile de larg consum se traduc prin clienti fideli pentru aceste categorii”, a spus Burbank. El a aratat ca in timp ce aceste categorii se afla inca in stadii incipiente de adoptare in mediul online, aceste rate de corelatie semnifica vesti foarte bune pentru retailerii online.
Produsele favorabile mai degraba cautarilor online decat achizitiei includ echipamente electronice, telefoane mobile, hardware, software, articole sportive, filme, DVD-uri, jocuri si masini sau motociclete. Aceste produse pot avea un nivel de pret ridicat si necesita de multe ori testarea inainte de achizitie. Diferenta intre rata cautarilor si cea de achizitie pentru aceste produse este in medie de 7 puncte procentuale.
Potrivit studiului Nielsen, apetitul consumatorilor pentru navigare online este cel mai puternic in regiunile in curs de dezvoltare din America Latina si Asia-Pacific, ambele regiuni depasind media globala pentru toate cele 22 de categorii incluse in studiu. Cu toate acestea, in timp ce ratele de navigare online sunt cele mai inalte pentru America Latina, ratele de achizitie online pentru regiune sunt cele mai scazute in cazul tuturor categoriilor din studiu. In schimb, ratele de achizitie online in Asia-Pacific sunt cele mai inalte din toate regiunile. Astfel, ratele de achizitie din aceasta regiune depasesc ratele de cautare pentru mai mult de jumatate (14) dintre categorii.
Intre barierele din calea succesului comertului online se afla accesul limitat la Internet, costuri de transport, taxe mari si logistica. Asia inregistreaza cel mai mare avans pe curba maturitatii comertului online, iar in regiunea Asia-Pacific consumatorii de tehnologie experimentati au adoptat deja confortul cumparaturilor online.
Procentele de cautari si achizitii online sunt similare in Europa, America de Nord si OrientulMijlociu/Africa, cu cateva exceptii, in functie de disponibilitate si oportunitate.
In regiunea dezvoltata din America de Nord si regiunea dezvoltata din Europa, optiunile de cumparaturi se inmultesc, iar comertul cu amanuntul online reprezinta un alt canal concurent pentru cota de piata. Pe de alta parte, in regiunea OrientulMijlociu/Africa, procentaje online sub medie pot fi atribuite in mare masura oportunitatilor, sau lipsei acestora. Intr-o regiune in care venitul disponibil este redus, iar cumparaturile pentru nevoile zilnice reprezinta norma, cumparaturile online nu sunt o prioritate. Nielsen se asteapta ca acest lucru sa se schimbe pe masura ce tot mai multi consumatori vor continua sa urce pe scara socio-economica.
In Romania se observa, cel putin la nivel declarativ, o intentie de cumparare online, in urmatoarele 6 luni, pentru haine, echipamente electronice si telefoane mobile la aproximativ 50% din respondenti. Cel mai folosit dispozitiv pentru realizarea cumparaturilor online este, si in Romania, calculatorul.
Un procent de 40% din respondentii din Romania recunosc ca este mai convenabil sa isi faca online cumparaturile si o treime din ei declara ca se documenteaza inainte de a cumpara din magazin, citind recenzii sau doar vizualizandu-le.
Sursa: Agerpres