1. Monitorizarea emisiilor de gaze poluante, in afara ciclului oficial de masurare, este un subiect care a intrat in atentia Comisiei Europene de mai multi ani. Drept urmare, mai multe comisii tehnice la nivelul UE au studiat impactul si au concluzionat ca este necesara o modificare legislativa pentru a evita depasirea excesiva a nivelului de emisii la functionarea in regim real, in afara ciclului. Modificarea legislativa a trecut de avizele CE, se afla in discutie la nivelul UE si presupune o metoda alternativa de masurare cu echipamente ambarcate in vehicul si in functionarea reala, pe sosea.
Metoda previne riscul de a avea situatii echivalente cu cele din SUA, si anume ca producatorii sa programeze calculatoarele motoarelor pentru o functionare avantajoasa pe ciclul oficial de masurare, fata de functionarea reala a vehiculelor. Noul set de masuri poarta denumirea generica de RDE (Real Drive Emission).
2. Principiul de admitere pe piata pentru vehiculele noi, intre UE si SUA, difera fundamental, procedurile avand la baza alte principii:
• in Uniunea Europeana se aplica principiul omologarii de tip acordata de o autoritate independenta, de terta parte, care presupune:
– incercarea tipului de vehicul inainte de punerea pe piata;
– acordarea unui certificat de omologare;
– supravegherea conformitatii productiei;
• in Statele Unite ale Americii se aplica principiul auto-certificarii (self-certification), prin care:
– producatorul efectueaza el singur incercarile;
– producatorul declara autoritatii ca respecta cerintele;
– autoritatea acorda dreptul de vanzare pe baza declaratiei;
– autoritatea verifica ulterior indeplinirea cerintelor.
Ca si in cazul de fata, daca se constata neconformitati, autoritatea ia masuri si sanctioneaza producatorul.
Din diferenta celor doua principii de admitere pe piata se poate trage concluzia ca varianta UE are un grad de preventie mai mare pentru punerea pe piata a unor vehicule cu probleme. In acelasi timp, varianta americana permite ulterior depistarii unor probleme aplicarea unor sanctiuni mai drastice.
3. Mentionam ca vehiculele marca Volkswagen pentru Europa detin omologarea comunitara acordata de autoritatea germana, si nu de catre Registrul Auto Roman. Conform legislatiei europene, raspunderea pentru asigurarea conformitatii productiei revine autoritatii care a emis omologarea.
Sursa: Biroul de Presa Registrul Auto Roman