Femeile care detin functii de conducere prezinta mai multe simptome de depresie decat barbatii care ocupa pozitii ierarhice similare, potrivit unui studiu realizat de cercetatorii americani, informeaza bbc.com. In cazul barbatilor, autoritatea, care se manifesta prin mai multe elemente, precum capacitatea de angajare si de concediere a subalternilor, are un efect contrar si diminueaza simptomele de depresie, afirma autorii studiului.
Cercetarea, ale carei concluzii au fost publicate in Journal of Health and Social Behavior, a fost realizata pe un esantion de 2.800 de persoane, femei si barbati, de varsta mijlocie. Potrivit expertilor, acest studiu a evidentiat faptul ca firmele au nevoie de mai multe femei cu functii de conducere si ca piata muncii are nevoie de mai multe modele feminine.
Cercetatorii de la Universitatea Texas, din orasul Austin, au intervievat prin telefon 1.300 de barbati si 1.500 de femei, absolventi ai unor licee din statul Wisconsin, in perioada 1993 – 2004, intr-o perioada in care respondentii aveau intre 54 si 64 de ani.
Cercetatorii au adresat respondentilor intrebari despre autoritatea la locul de munca si i-au rugat sa precizeze numarul de zile din saptamana precedenta in care au resimtit simptome depresive, precum tristete si sentimentul de ratare.
Atunci cand fisa postului unei persoane a inclus decizia privind angajarea, concedierea si acordarea de prime, femeile aflate in functii de conducere au prezentat cu 9% mai multe simptome depresive decat femeile lipsite de aceasta autoritate. In schimb, barbatii aflati in functii de conducere au prezentat cu 10% mai putine simptome depresive.
Cercetatorii americani spun ca au tinut cont si de alti factori care cauzeaza depresie, precum numarul mare de ore lucrate saptamanal, programul fix si numarul ridicat de verificari ale angajatilor realizate de managerii lor. Autorii studiului au remarcat, totodata, ca barbatii decid mai usor decat femeile momentele in care trebuie sa inceapa si sa incheie munca. Ei sunt, de asemenea, mai putin monitorizati de superiorii lor ierarhici.
Coordonatoarea studiului, Tetyana Pudrovska, spune ca femeile director se confrunta cu o serie de chestiuni importante, precum tensiuni interpersonale, interactiuni sociale negative, stereotipuri, prejudecati, izolare sociala si rezistenta din partea subalternilor, colegilor si superiorilor.
Atunci cand femeile adopta comportamente traditional masculine in calitate de lideri, ele sunt adeseori criticate ca si-au pierdut feminitatea. Cu toate acestea, colegii lor nu cred ca femeile ar fi lideri buni atunci cand vad in ele doar caracteristici feminine.
Cercetatorii americani considera ca firmele ar trebui sa ii ajute pe angajatii lor sa isi administreze mai bine nivelul de stres, asigurandu-le, de exemplu, un consilier psihologic.
Sursa: Mediafax