Examenul de titularizare poate fi un test dificil pentru dascăli, mai ales că posturile scoase la concurs sunt foarte puţine. Astfel, candidatul trece printr-o probă orală şi practică la clasă – inspecţie, dar şi o probă scrisă. Dacă a obţinut minimum nota 7, atunci poate opta pentru un post – asta în cazul în care există aşa ceva în judeţul în care predă.
De multe ori însă, efortul dascălilor este zadarnic deoarece nu există posturi titularizabile, iar în anul care urmează trebuie să o ia de la capăt cu întreaga procedură.
Alina Maria Nechita, profesor de Limba şi literatura română la o şcoală din Maramureş trece printr-o astfel de evaluare şi după ce a trecut de inspecţia la clasă a postat un mesaj pe pagina personală de pe o reţea de socializare în care îşi exprimă dezamăgirea.
„Inspecțiile pentru titularizare… Curios eveniment din viața unui dascăl. Ce se întâmplă mai exact? Ești luat de la catedra la care predai de obicei şi dus la o alta, în care elevi despre care nu știi nimic așteaptă să le fii mentor pentru 50 de minute. Cine sunt? Cum sunt? Câte ştiu? Toate astea îți sunt necunoscute. Te pregătești ca la carte, cheltui o grămadă de bani pe materiale didactice, te pliezi si colaborezi fructuos, în cele din urmă. Primești sincere felicitări şi strângeri de pumni pentru etapele viitoare, cu toate că știi că, în lipsa posturilor titularizabile, sunt simple formalități de curtoazie. Nu îți poți reprima imaginea unui târg de vite, în care fiecare vânzător îşi plimbă plin de mândrie animalul în paşi de paradă. Constați cu dezamăgire că vițica esti chiar tu, iar rolul tău e „să faci frumos” în fața clasei timp de 50 de minute. Descumpănitor… Nici măcar nota maximă primită nu te mai încălzește. Te întrebi neîncetat: „Până când?”, iar cel mai trist e faptul că e singura întrebare pentru care nu ai niciun fel de răspuns…”, a scris profesoara.
În acest moment, în Maramureş din cele 5.598 de posturi didactice în unităţile de învăţământ doar 4.551 sunt ocupate de titulari ceea ce reprezintă un procent de 81,29%.