Guvernul va sesiza DNA si SRI pentru nereguli in derularea contractului incheiat cu Bechtel la constructia Autostrazii Transilvania, acuzand posibile fapte de natura penala comise de fostii ministri Gheorghe Dobre, Sebastian Vladescu, Monica Macovei, Radu Berceanu si fostul sef CNADNR Cristian Duica.
Conform raportului, renegocierea contractului, stabilit initial la „valoarea corecta” si certificata ca atare de 2,2 miliarde euro, a fost initiata, in 2005, fara un mandat din partea Guvernului, fiind doar un mandat acordat de fostul ministru al Transporturilor Gheorghe Dobre (PDL), iar lucrarile fiind intarziate. Negocierile au fost coordonate de Gheorghe Dobre si fostul ministru al Finantelor, Sebastian Vladescu.
Prin incheierea unui acord de modificare la contract, in baza unei hotarari de guvern initiata de Dobre si avizata de Vladescu si fostul ministru al Justitiei, Monica Macovei, statul a fost pagubit cu 40 milioane euro, prin reclasificarea acestei sume, acordate initial cu titlu de avans, drept cheltuieli de mobilizare, cu incalcarea dispozitiilor legale. Inspectorii arata ca ministrii stiau, conform notei de fundamentare a hotaririi de guvern, ca aveau obligatia recuperarii acestei sume.
Pentru crearea unei „aparente de legalitate”, a fost insa acceptata cresterea cheltuielilor de mobilizare de la 30 milioane euro la 70 milioane euro, cu toate ca acestea se refereau la activitati anterioare incheierii constructiei, iar constructiile erau deja incepute din 2004. Inspectorii ii acuza astfel pe ministrii Dobre, Vladescu si Macovei ca au creat un artificiu pentru a justifica faptul ca Bechtel a pastrat 40 milioane euro.
Inspectorii mai arata ca in acordul de modificare a fost extinsa cu un an perioada lucrarilor, ceea ce a majorat costul total cu cel putin 12 milioane euro, ca rezultat al aplicarii costurilor indirecte de capital cu un milion euro pe luna.
In raport se mai arata ca, in 2009, contractul a fost din nou modificat de catre fostul ministru al Transporturilor Radu Berceanu (PDL) si directorul CNADNR Cristian Duica, doar printr-un protocol desi era necesara macar o hotarare de guvern, ceea ce a avut drept consecinte plata catre Bechtel a 29,4 milioane euro, suma necertificata de catre reprezentantul beneficiarului, respectiv al dirigintelui de santier. Suma includea si contravaloarea lucrarilor care includeau vicii de calitate.
Ulterior, in 2011, printr-un memorandum al Guvernului care indica un cost total de 9,9 miliarde euro si o economie, neargumentata insa, de 6 miliarde euro, Bechtel a mai primit inca 115 milioane euro pentru „solutionarea pretentiilor”.
In raport este prezentata si o sinteza a majorarii costurilor in perioada 2006-2011, aratandu-se ca suma de plata a fost ridicata de la 343,1 milioane euro la 695,7 milioane euro, pentru sectiunea 2B a autostrazii si de la 214,7 milioane euro la 509,6 milioane euro pentru sectiunea 3C. Cheltuielile indirecte de capital pentru cele doua sectiuni au fost majorate de la 28,8 milioane euro la 84 milioane euro. Costurile de proiectare la sectiunea 2B au urcat de la 4,5 milioane euro la 5,6 milioane euro.
Valoarea totala efectiv platita catre Bechtel, calculata initial la 2,2 miliarde euro pentru intreaga autostrada, a fost de 1,2 miliarde euro pentru doar 52 kilometri realizati, reprezentand 12,5% din lungimea totala a autostrazii. Pe o distanta de 60,5 kilometri, 15,7% din lungimea totala, lucrarle au fost doar incepute, nu si finalizate.
In raport se mai arata ca reprezentantii Companiei Nationale pentru Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) nu au pus la dispozitia Corpului de Control originalul contractului, iar acesta nici nu a fost gasit in pofida cautarilor la mai multe institutii, fiind obtinute doar copii certificate. in final, la CNADNR a fost identificat un exemplat marcat „conform cu originalul”, in limba engleza, care ar fi originalul documentului aflat in posesia statului.
Sursa: Mediafax