De luni, școala se mută în online, deși nici profesorii, nici elevii nu au fost pregătiți pentru această schimbare. Mai mult de jumătate din elevii României nu au tabletă, laptop sau acces la Internet, iar multe cadre didactice se întreabă cum vor folosi platformele online de predare.
În era Internetului, în România sunt încă sate unde copiii învață la lumânare.
Elena Ilaș are 13 ani și locuiește în satul Iacobeni din Botoșani.
„Aceasta este casa mea. Camera unde stau. Aici stăm toți trei și aici avem și bucătărie, și birou. Mâncare facem uneori la plită. Tata doarme într-un pat, iar eu cu mama în altul.
Temele încerc să mi le fac ziua. Noaptea e mai greu. E foarte greu la lumina lumânării, dar nu am ce să fac”, a explicat senină copila de 13 ani.
E resemnarea unui copil de 13 ani care știe că trebuie să învețe, în orice condiții. E șansa lui să uite de sărăcie.
În comuna lui Mihai Eminescu, Elena scrie la lumina ultimelor două lumănări înfipte într-un vas cu nisip. Locuiește într-o casă fără curent electric și cu pământ în loc de podele. Ne invită la „biroul” ei. O masă din lemn care se sprijină de două paturi sărăcăcioase.
Civilizația e departe de acest sat din Botoșani. Elena este doar unul din miile de copii ai României rurale care au aflat că școala se mută pe Internet. Doar că Internetul pentru ei e ceva la care încă visează.
La televizor, autoritățile vorbesc despre obligativitatea participării copiilor la învățământul online. O realitate pentru care nici profesorii, nici elevii nu au fost pregătiți.
Sunt 600 de copii înscriși la Școala din comuna Mihai Eminescu. De când s-au închis școlile, doar cu unii dintre ei, profesorii au ținut legătura pe Facebook și le-au dat teme.
„Ce să zicem? O să încercăm să pierdem cât mai puțin. Aici am trimis o fișă de lucru pentru elevii de clasa a cincea, încerc să-i stimulez. Primii 5 care termină, le pun nota 10, următorii nota 8 și le-am spus sa trimită testele prin messenger, fiecare să lucreze independent”, a declarat Eugen Vasiliu, directorul școlii din comuna Mihai Eminescu.
În România, 64% dintre elevi nu au tabletă, calculator sau telefon și au acces limitat la Internet. Sunt sate unde și profesorii ar avea nevoie de ajutor.
Nici unii, nici alții nu știu cum vor merge mai departe. Cred doar că orice schimbare trebuie cântărită și pregătită temeinic, înainte să se întâmple.
Altfel, responsabilitățile vor fi pasate de la minister, spre inspectoratele școlare și de acolo spre familii. În timp ce școala online rămâne o amâgire.
„Să se uite la toți copiii care nu pot învăța și să găsească o soluție pentru toți. Educația este pentru toată lumea. De ce nu?”, a fost mesajul Elenei pentru ministrul Educației.