Vanzarile de armament ale principalilor 100 de producatori mondiali au inregistrat o scadere in 2011, pentru prima oara de la mijlocul anilor 1990, dupa sfarsitul Razboiului Rece, in contextul politicilor de austeritate si al achizitiilor militare mai reduse pentru operatiunile din Afganistan si Irak, conform cifrelor date publicitatii astazi, 18 februarie, de Institutul de cercetari internationale in domeniul pacii, transmite Reuters.
Fata de 2010 si tinand cont de rata inflatiei, vanzarile totale s-au redus cu 5%, de la 412 miliarde de dolari la 410 miliarde de dolari. „Politicile de austeritate si reducerile propuse si actuale ale cheltuielilor militare, ca si amanarile licitatiilor au afectat vanzarile totale de armament in America de Nord si Europa Occidentala„, precizeaza SIPRI, intr-un comunicat.
„Retragerile din Irak si Afganistan, precum si sanctiunile asupra transferurilor de arme spre Libia au jucat, de asemenea, un rol in aceasta evolutie”, explica SIPRI. Clasamentul primelor 100 de firme (care, in absenta unor date fiabile, le exclude pe cele din China) este dominat de grupurile americane si europene, care detin 60%, respectiv 29% din piata.
Ierarhia a ramas aproape neschimbata fata de 2010, fiind condusa de Lockheed Martin (36,3 miliarde de dolari cifra de afaceri in 2011), urmata de Boeing, care a luat locul BAE Systems, aflata pe locul al treilea, si de General Dynamics.
„Diversificarea in domeniul securitatii cibernetice le permite companiilor producatoare de armament sa isi largeasca baza de clienti civili, precum agentii guvernamentale sau operatori privati de infrastructuri de importanta critica, si sa isi dezvolte, in acelasi timp, competente tehnice pentru razboiul electronic pentru piata militara”, observa institutul suedez.
In intervalul 2002-2011, vanzarile de armament ale principalilor 100 de producatori au crescut cu 51%, mai aminteste SIPRI.
Foto: (c) shootingillustrated.com
Sursa: Agerpres